Het Charmeoffensief

Zaterdag, 23 juli, 2022

Geschreven door: Alison Cochrun
Artikel door: Demi Stein

Het perfecte liefdesverhaal

[Recensie] Al sinds Dev Deshpande jong is, kijkt hij graag naar dating-show programma’s en gelooft hij in een perfect liefdesverhaal. Hij wijdt zich dan ook volledig aan zijn taak als producer en begeleider van de reality dating-show Ever After.

Normaliter begeleid Dev de dames, maar zijn ex-vriend Ryan heeft daar zijn positie ingenomen en daardoor wordt Dev aangesteld om de prins van het seizoen te begeleiden. De prins is de extreem aantrekkelijke en rijke Charlie Winshaw. Charlie doet aan dit programma mee om aan de wereld te laten zien dat hij normaal is. Nog altijd heeft hij geen relatie en hij is in zijn eigen ICT-bedrijf ontslagen vanwege zijn rare gedragingen. Algauw komen de medewerkers van Ever After erachter dat Charlie communicatief inderdaad wel wat problemen heeft.

Aan Dev dus de uitdaging om hem neer te zetten als de woest aantrekkelijke prins en het te doen lijken dat er niks aan de hand is. Charlie voelt zich bij niemand echt op zijn gemak, maar door de manier waarop Dev met hem omgaat, begint dat steeds meer te komen. Met als gevolg dat Dev en Charlie heel close worden met elkaar, misschien wel iets te close?

Realityshow romcom
Het Charmeoffensief is een zeer bekend boek op TikTok en sinds juni vertaald naar het Nederlands. Het boek krijgt op de Nederlandse sociale media nu ook enorm veel aandacht. Alison Cochrun is een Amerikaanse auteur en schrijft queer verhalen. Ze noemt zichzelf “Your home for fluffy queer romance” en die uitspraak past perfect bij Het Charmeoffensief.

Dit verhaal bevat precies wat je mag verwachten van een realityshow romcom. Drama, neprelaties en liefde. Het maakt daardoor dit verhaal voorspellend, maar dit is niet storend. Bij een romcom weet je namelijk al hoe het zal gaan eindigen.

Wat wel uniek aan dit verhaal is, is het feit dat het een queer boek is. Naast dat de hoofdkarakters homo zijn, zijn er ook andere karakters die binnen de LHBTQ-gemeenschap passen. In Nederland komen er nog niet zoveel queer boeken uit als in het buitenland, wat direct ook de reden is dat een, dan wel vertaald, nieuw Nederlands queer boek veel aandacht krijgt.

In dit boek speelt mentale gezondheid ook een belangrijke rol. Charlie is een personage die dus meedoet aan het programma om te laten zien dat hij normaal is. Dit gaat echter niet zo gemakkelijk, aangezien zijn mentale gezondheid hem daarin belemmerd. Bepaalde gedragingen van hem vinden mensen raar, maar wanneer Charlie aan Dev uitlegt wat er speelt en dat hij al hulp krijgt sinds zijn jeugd, vallen de puzzelstukken op zijn plaats.

Het is mooi om te zien dat twee hedendaagse en belangrijke thema’s een grote rol spelen maar dat het tegelijkertijd zeker als een feelgood verhaal blijft aanvoelen. Er wordt veel over gesproken maar op een manier waardoor het geheel luchtig aanvoelt. Cochrun heeft dit zeer knap gedaan.

De relatie ontwikkelingen tussen Dev en Charlie voelen heel natuurlijk aan. Langzaamaan groeien ze naar elkaar toe en leren ze elkaar steeds beter kennen. Als lezer heb je een bepaalde verwachting over hoe het zal eindigen, maar de weg ernaar toe is een leuk proces en hartverwarmend proces om over te lezen.

De schrijfstijl van Cochrun is prettig. Ze weet hele unieke personages neer te zetten en verwerkt regelmatig humor in haar verhaal, wat belangrijk is om dit verhaal luchtig te houden. Het is daarbij makkelijk te volgen waardoor je door het boek heen vliegt. Een voorbeeld van hoe Cochrun humor verwerkt in Het Charmeoffensief is door onderstaande citaat, waarbij Charlie enorm veel spanning voelt vanwege de druk om een geschikte partner te vinden.

“’Ik weet dat je het spannend vindt, maar als dit allemaal achter de rug is, heb je de ware gevonden,’ fluistert Dev. ‘Over negen weken ben je verloofd.’
Dan gaat Charlie echt over zijn nek. Hij kotst Dev helemaal onder.”

Het charmeoffensief is een boek dat menig romcom hart harder laat kloppen. Het is een zoetsappig verhaal met belangrijke thema’s erin verwerkt en zeker een aanrader voor eenieder die vaker feelgood verhalen leest.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2