Het complete bomenboek

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: Nathalie Tordjman, Julien Norwood, Isabelle Simler
Artikel door: Katelijne van Alem

“Bomen zijn planten die hoog de lucht in groeien”

[Recensie] In Het complete bomenboek kom je van alles en nog wat te weten over bomen. Je krijgt antwoorden op allerlei vragen, zoals hoe oud een boom kan worden, welke boom de grootste bloemen heeft en wat de meest bijzonder bomen zijn. Een interactief boek, waarbij je versteld zult staan over de wereld van bomen.

In een boomgaard
In dit informatieve boek heeft Nathalie Tordjman alle informatie onderverdeeld in vijf hoofdstukken. Vier van deze hoofdstukken behandelen een vraag en één hoofdstuk draait volledig om Geweldige bomen. Het boek blijft interessant en afwisselend door verschillende interactieve onderdelen. Zo lees je bijvoorbeeld in het hoofdstuk Wat is eigenlijk een boom? dat de stam het hele gewicht van de kroon van de boom draagt en beantwoord je in de quiz allerlei vragen over wat er op een schors zit.

Verderop in het boek hebben illustratoren Julien Norwood en Isabelle Simler een prachtige zoekplaat In een boomgaard getekend. Het hele boek is ontzettend mooi en realistisch getekend, waardoor je ook echt ziet wat je aan het lezen bent. Zo staat bijvoorbeeld omschreven hoe het verloop van een blad in een loofboom zoals de kers gaat, en staat dit tot in detail erbij getekend. Kleine en grote illustraties, passend op de juiste plek binnen de pagina, wisselen elaar af.

Biologie
Toen ik het boek opensloeg, moest ik direct denken aan de biologielessen vroeger. In deze boeken stond ook veel informatie en vaak voorzien van tekeningen met uitleg.

Voor kinderen geinteresseerd in natuur is dit boek een pareltje. Maar ook om kinderen te stimuleren om meer over de wereld van bomen en de natuur te laten weten is dit boek een aanrader. Het heeft alles in zich om geboeid te raken en blijven. De stukken tekst zijn overzichtelijk en door de juiste combinatie met de illustraties, ook goed te onthouden. Een geweldig boek!