Het complete bomenboek

Zaterdag, 11 december, 2021

Geschreven door: Nathalie Tordjman, Julien Norwood, Isabelle Simler
Artikel door: Demi Stein

Voor ieder die interesse heeft in natuur en bomen

[Recensie] De titel van het boek verklapt natuurlijk al waar dit boek over gaat. Dit is het complete boek over bomen! Iedereen die interesse heeft in natuur en bomen vind dit boek geweldig. Want heb jij je bijvoorbeeld het volgende wel eens afgevraagd?
Hoe groeien bomen?
Waar dienen de wortels voor?
Wat is de rol van bloemen?
Welke bomen blijven zelfs in de winter groen?
En nog veel meer… In dit boek krijg jij antwoord op je vragen!

En dat is nog niet eens alles. Dit boek zit ook nog eens boordevol leuke quizjes! Op deze manier kun je dus gelijk de kennis die je al had of de kennis die je hebt gekregen, door het lezen van dit boek, gaan testen. Daarnaast zitten er fantastische zoekplaten in zodat je vanuit huis alvast kan oefenen met het zoeken, voordat je zelf de natuur in gaat. En vind je dat nog niet genoeg? Dan ontdek je in dit boek ook leuke doe-het-zelf opdrachten. Wandelen hoeft nooit meer saai te zijn!

Precies wat ik verwacht had

Dit boek is precies wat ik ervan verwacht had. De illustraties van Julien Norwood & Isabelle Simler zijn prachtig. Ze zijn getekend, maar wel op een hele realistische manier, waardoor je als kind zijnde de verschillende bomen bijvoorbeeld goed kan herkennen.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Dat is ook gelijk het mooiste aan dit boek. Alles in dit boek wordt heel mooi maar ook vooral duidelijk vormgegeven. De gegeven uitleg is goed te begrijpen en te onthouden. Een goed voorbeeld verschijnt al op één van de eerste pagina’s. Auteur Nathalie Tordjman geeft hier een uitleg over de onderdelen van een boom. Niet door een lap tekst te plaatsen, maar door een prachtige en vooral grote illustratie neer te zetten van een boom. Daarbij pijltjes met een kort zinnetje over welk onderdeel van de boom het gaat. Maar ook verder in het boek, wanneer er wat verteld wordt over het groeien en de leeftijd van de boom, wordt er enorm veel gebruik gemaakt van duidelijke illustraties om de uitleg te kunnen ondersteunen. Kinderen kunnen hierdoor de kennis die ze via dit boek opdoen, meenemen naar wandelingen in de natuur. Op deze manier kun je als ouder of leerkracht wat leuks van de wandeling maken.

Naast dat het boek prachtig is vormgegeven en Tordjman gezorgd heeft voor een duidelijke inhoud, is het ook nog eens interactief. Het is absoluut geen saai informatief boek dat kinderen zal gaan vervelen. De informatie wordt goed afgewisseld met de illustraties, toffe quizjes, zoekplaten en opdrachtjes. Het zal voor hen dan ook een feestje zijn om door dit boek te mogen bladeren en onderzoek te doen naar onze prachtige natuur. Mijn favoriet in dit boek zijn de zoekplaten. Deze zijn fantastisch mooi en er valt een hoop te zien. Het komt daarnaast wederom erg realistisch over.

Dit boek is leuk voor kinderen die al een voorliefde hebben voor de natuur. Maar het is ook erg goed te gebruiken tijdens de lessen op school, met name wanneer het thema over onze natuur gaat.

Tordjman heeft een leuk informatief boek weten neer te zetten, met prachtige illustraties gemaakt door Norwood en Simler. Bovendien kennen we Tordjman van een ander informatief boek, ze schreef eerder namelijk al “Steekbeesten en kriebeldieren”.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2