Het donkere visioen

Zaterdag, 24 december, 2022

Geschreven door: Marjo Vroed
Artikel door: Severine Lefebre

Een spannend en griezelig verhaal dat de jeugd zeker zal weten te boeien

[Recensie] De twaalfjarige Rowin Kelsie lijkt een heel normaal meisje, maar is dat niet. Ze woont namelijk in een groot huis met een heus privékerkhof in de tuin. De geesten die daar wonen zijn haar vrienden. Wanneer er op haar dertiende verjaardag een mysterieuze graaf in een mistwolk verschijnt, krijgt ze nadien een visioen over wolven die het kerkhof vernielen. Rowin is ervan overtuigd dat beide zaken met elkaar te maken hebben. Ze besluit daarop om haar veilige omgeving te verlaten en samen met haar geesthondje Zombie het geheim van de graaf te ontrafelen.

Met Het donkere visioen heeft Marjo de Vroed een spannend een griezelig jeugdboek neergezet. Het is het eerste deel van een trilogie. Eerder schreef ze de detectiveserie De Bosdorp Brigade, dat gaat over drie vrienden die een spannend detectiveclubje oprichten.

De proloog weet onmiddellijk de gepaste griezelige en mysterieuze sfeer neer te zetten die het boek uitstraalt. Het verhaal opent met een flashback naar de kindertijd van Rowin, waardoor het duidelijk is dat ze niet is als alle andere kinderen. En ook in het heden is er volop spanning met de komst van de graaf. Dit maakt de lezer steeds nieuwsgieriger, waardoor het moeilijk is om het boek weg te leggen. De toon is hiermee gezet en de spanning blijft vanaf dan de hele tijd sluimeren. Een beetje zoals de mist van de graaf.

De verhaallijn neemt je mee in de magische en mysterieuze wereld van Rowin, en staat garant voor veel spanning en avontuur. Dankzij enkele plottwisten neemt het verhaal af en toe een onverwachte wending, waardoor je nog meer op het puntje van je stoel gaat zitten. De plot werkt toe naar een spannend einde, met als afsluiter een korte epiloog.

Belangrijk om te melden is dat de auteur erg goed rekening heeft gehouden met haar doelpubliek. Hoewel het verhaal erg spannend is en griezelige elementen bevat, is dit perfect afgestemd op lezers van negen tot twaalf jaar. En de humor die af en toe opduikt, breekt op een positieve manier de anders vrij strakke spanningsboog.

Bijzondere gave
Het belangrijkste personage in Het donkere visioen is Rowin. Het verhaal wordt dan ook vanuit haar perspectief verteld. Het is een lief, vrolijk en dapper meisje met een bijzondere gave, waarvoor je direct veel sympathie voelt. Doordat je tijdens het lezen steeds meer meekrijgt van wat ze denkt, doet en voelt kun je je al snel goed inleven in haar personage. Zeker de jonge lezertjes zullen zich met deze toffe meid kunnen identificeren. Haar karakter spreekt zowel jongens als meisjes aan.

Marjo de Vroed heeft een meeslepende, eenvoudige en beeldende schrijfstijl. Ze weet je als lezer perfect mee te nemen in de wereld van Rowin, en je ziet de gebeurtenissen zo voor je. De hoofdstukken zijn aangenaam kort waardoor het heel snel leest. Ook het grote lettertype draagt hieraan bij. Een leuke bijkomstigheid is de zwarte illustratie van een kerkhof bij elk hoofdstuk. Het zet de sfeer van het verhaal zo extra in de verf.

Het donkere visioen is een spannend en griezelig verhaal dat de jeugd zeker zal weten te boeien. Ook als volwassene weet het verhaal je te verrassen en beleef je er een leuke tijd mee. Ik zie daarom graag meer werk van Marjo de Vroed tegemoet! Vier magische sterren voor Het donkere visioen.

Eerder verschenen op Boeken-cast