Het eindigt met jouw dood

Zaterdag, 1 januari, 2022

Geschreven door: Alexander Olbrechts
Artikel door: Hanneke van de Water

Uitstekende perspectiefwisselingen tenslotte en intelligent plot

[Recensie] De hoofdpersonages in Het eindigt met jouw dood, zijn Daniël (Danny) en Nico. Danny is verloofd met Manon en Nico getrouwd met Deb. De mannen zijn collega’s en vrienden van elkaar. De titel van deze nieuwe thriller van Alexander Olbrechts slaat op de mysterieuze brief die Danny en Manon op enig moment bereikt en deze tekst bevat. Dat is echter nog maar het begin van een serie gebeurtenissen. Wanneer Manon plotseling spoorloos verdwijnt, slaan de stoppen bij Danny door.

“Ik wuif de gedachte aan een weglopende Manon weg. Ze zal wel bij haar moeder zijn blijven slapen. Je weet toch hoe dat kreng haar dochter in haar klauwen wil houden. Ze heeft iets tegen Danny, de bitch.”

Gelijktijdig gebeurt er ook van alles in het leven van Nico, Danny’s vriend. Zijn huwelijk bevindt zich in een crisis. Wanneer zijn vrouw Deb in een geblindeerde auto met chauffeur stapt, gaan Nico en Danny op onderzoek om erachter te komen wat er met hun vrouwen aan de hand is. Zij worden daarin bijgestaan door Pieter, Nico’s broer. Hun onderzoek is echter niet zonder gevolgen. Zo ontdekken de vrienden dat Danny’s moeder hem jaren terug heeft laten deelnemen aan een geheimzinnig experiment, uitgevoerd door het bedrijf Omega en alleen dát roept alweer meer vragen op dan dat het antwoorden biedt. Lukt het hen om de vrouwen ongedeerd terug te laten keren en weet Danny uit handen van Omega te blijven? Je leest het in ‘Het eindigt met jouw dood’.

“Het volgende moment lig ik op de grond. Ik heb een gat in mijn geheugen van enkele seconden. De tweede man zit op Nico met zijn knie in zijn nek gedrukt. Nico’s gezicht is paars geworden. Het kleine streepje bloed onder de lip van de kleerkast leert me dat Nico hem toch eenmaal heeft kunnen raken.”

Olbrechts levert met dit boek een uiterst spannend en goed in elkaar stekend verhaal af. Bovendien weet hij zijn personages uitstekend te karakteriseren, waarbij uiteraard Danny en Nico het meest uitgebreid in beeld komen. De mannen zijn zeer verschillend qua karakter en dat weet Olbrechts goed te typeren.

De spanningsopbouw is prima en de wijze waarop Olbrechts op subtiele wijze ook enige humor in het verhaal brengt, is verfrissend. Dat gebeurt overigens voornamelijk in de omgang tussen de twee vrienden. Het feit dat zij zo totaal verschillend zijn brengt dat ze elkaar goed aanvullen, maar elkaar ook wel eens ‘niet verstaan’.

Olbrechts hanteert een fijne, vlotte schrijfstijl waarbij hij situaties heel beeldend kan schetsen en hij put daarbij uit een rijk taalgebruik. Wat bovendien ook niet onvermeld mag blijven is het feit dat deze auteur zijn dialogen uitstekend weet af te stemmen op het personage in kwestie. De perspectiefwisselingen tenslotte, maken dit boek werkelijk áf en leiden naar een intelligent plot. Chapeau!

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi

De Heraklesmoorden

Het eindigt met jouw dood