‘Het eindpunt’

Donderdag, 23 september, 2021

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Perfecte Buren

Met Het eindpunt is de trilogie van Saskia M.N. Oudshoorn over Violet/Sacha compleet. Er zijn compromitterende foto’s en filmpjes van Sacha in omloop, iemand probeert haar daar mee te chanteren en Sacha en Noor proberen erachter te komen wie dat is. Ook Iris, een collega van hen die pas weduwe is geworden, heeft de filmpjes gevonden en wil er met Sacha en Noor over praten. Als Sacha bij Iris aankomt, treft ze haar zwaargewond aan, zou ze gevallen zijn? Daar lijkt het niet op, volgens de artsen in het ziekenhuis kunnen de verwondingen daar niet het gevolg van zijn. Ook Louis Esajas, de knappe politiespeurder, denkt dat er een verband bestaat tussen de dood van Tom en de aanval op zijn vrouw Iris. Maar Sacha kan hem geen openheid van zaken geven, daarvoor is ze té kwetsbaar, ze wil de kwestie van de filmpjes niet in de openbaarheid hebben. Louis geeft niet op, samen met Sacha en Noor en later ook met een vriend van Noor, gaat hij de strijd aan met de onbekende dader.

Het eindpunt is niet los te lezen van zijn voorgangers Het hoogtepunt en Het dieptepunt. Samen vormen ze het spannende verhaal van Sacha, een journaliste van het fameuze tijdschrift Aimer. Sacha is ook de dure callgirl Violet, ze leidt een dubbelleven maar wil daarvan af. De tegen haar zin in opgenomen filmpjes maken haar echter chantabel en na een dramatische avond op een feestelijke boot, dreigt haar toekomst helemaal in duigen te vallen. Maar dat laat ze echter niet zomaar gebeuren. Gelukkig kan ze op onverwachte steun uit haar omgeving rekenen. En hopelijk worden de daders gepakt. ‘Iedereen die denkt dat het oké is om, al dan niet publiekelijk, privéfilmpjes te delen waarin strafbare feiten gepleegd worden. Het is niet oké, het is nooit oké, ook al heb je het filmpje of de foto niet zelf gemaakt.’

Een thriller dus met een boodschap verpakt in een mooi spannend én romantisch verhaal. Het tempo ligt hoog, het verhaal wordt verteld door Sacha en Noor, daardoor krijg je een goed beeld van de gebeurtenissen. Het einde is een tikje ongeloofwaardig overigens past dat goed bij de rest van het verhaal. Een leuk slotdeel van een verrassende trilogie, drie-en-een-halve ster.

Jeannie

Scènes