Het erfgoed 2 - Oudste

Zaterdag, 13 oktober, 2018

Geschreven door: Christopher Paolini
Artikel door: Sanne Wortman

Meer fantasy, meer personages, meer avontuur

[Recensie] Na de slag waar het eerste boek mee eindigde, zijn er slechts drie dagen verstreken als het verhaal weer verdergaat in Oudste. In dit tweede deel van de Erfgoed-serie volgen we Eragon en Saphira terwijl zij hun opleiding voortzetten, nieuwe intrigerende personages ontmoeten en in allerlei vreemde situaties terechtkomen. Daarnaast zijn sommige hoofdstukken in dit boek geschreven vanuit andere perspectieven. Eragons broer Roran bijvoorbeeld, en Nasuada van de Varden.

Zoveel vragen
Dezelfde uitgebreide schrijfstijl en prachtige fantasiewereld die we uit het eerste deel al kenden, weet Paolini volledig terug te brengen. Je leert nog meer over Alagaësia en haar bewoners, over magie, over draken en over de voorgeschiedenis van het verhaal. Maar nog steeds blijven er veel vragen over en worden een heleboel nieuwe vragen opgewekt.

Goede karakters
De karakters groeien en ontwikkelen zich. Vergeleken met hoe Eragon in het begin van het eerste boek een onwetende boerenjongen was, en Saphira een jong, net uit het ei gekropen draakje, zijn ze nu al heel anders. Wat ik ook knap vind, is hoe verschillend alle personages zijn. Ze worden goed uitgediept en vormgegeven. Sommigen zijn erg wijs en hadden af en toe opmerkingen of inzichten die ik een paar keer opnieuw las omdat ik ze zo sterk vond. Aan de andere kant worden er ook heel domme fouten gemaakt, of hangen dingen van toeval af, wat het voor mij alleen maar realistischer maakte.

Perspectieven
Dat Paolini in dit boek vanuit verschillende perspectieven schrijft, voegde veel toe. Eragon en Saphira maken eigenlijk niet heel veel mee, maar doordat het een onrustige tijd is, gebeurt er wel ontzettend veel in Alagaësia. Hierover lees je via de andere personages. Je hebt hierdoor meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen. Roran heeft een heel avontuurlijk verhaal en Nasuada geeft je als lezer veel informatie die je anders zou ontberen. Uiteindelijk komen de verhaallijnen samen aan het eind van het boek en natuurlijk eindigen we weer met een cliffhanger zodat je heel snel deel drie wil gaan lezen.

Ons Amsterdam