Het Franse kookatelier

Zaterdag, 21 september, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een leesboek, een leerboek, een genietboek en een kookboek

[Recensie] Twee Amerikaanse vrouwen, moeder en dochter, die in het Franse Beaune een kookschool beginnen en enige tijd later een kookboek schrijven. Moet je dat wel serieus nemen? Het is heel verstandig om dat wel te doen. Het zou overigens een enorm fout vooroordeel zijn om te denken dat Amerikaanse vrouwen en de Franse keuken geen goede combinatie is. Denk aan Julia Child. Denk aan Patricia Wells. Moeder Marjorie Taylor en dochter Kendall Smith Franchini zijn net zo gefascineerd door de Franse keuken als de grote namen die hen voorgingen en ook hun kookkunsten kunnen zich met gemak meten met hun illustere voorgangsters.

Je hart verliezen aan Frankrijk en vanuit Amerika naar Beaune verhuizen om een kookwinkel speciaal voor chef-koks (waar ook kooklessen gegeven worden) te beginnen is niet iets dat de dames in een weekend beslist hebben. Daar ging de nodige tijd overheen en het hele verhaal hoe dat allemaal zo gekomen is wordt uitgebreid verteld. Het was allemaal niet een kwestie van een plek zoeken en van start gaan. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad. We lezen ook wat hun visie op koken is en vervolgens krijgen we nog wat korte hoofdstukken over een Franse kaasplank, de wijnen, hun moestuin, het keukengerei en de Franse voorraadkast met wat recepten om zelf kruidenolie of gearomatiseerd zout te maken.

De foto’s van hun kookwinkel/kookschool zijn jaloersmakend. Je staat eigenlijk al op het punt om af te reizen naar de Bourgogne nog voor je bij de recepten aangekomen bent.

Er zijn vier hoofdstukken met recepten. Lente, zomer, herfst en winter. Ieder hoofdstuk start met een korte inleiding en een kennismaking met een aantal leveranciers. En overal weer die adembenemende smul- en sfeerfoto’s. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de recepten. Van de 130 recepten zijn er toch zeker 129 die ik absoluut zou willen maken. Of laten maken want manlief is hier de kok in huis.

Hij was het overigens zeer met mij eens dat dit een werkelijk schitterend en uitstekend bruikbaar boek is. De liefde voor Frankrijk en de Franse keuken spat eraf. De recepten zijn over het algemeen simpel en authentiek. Veel gerechten zul je herkennen maar de dames weten er vaak toch een bijzondere twist aan te geven. Heerlijk is ook het laatste hoofdstuk met klassieke Franse technieken en recepten. Alle basisrecepten die je maar kunt bedenken vind je hier terug. Neus even rond op de website van The Cook’s Atelier  waar de sfeer van het boek heel goed te proeven is.

Het is een groot en zwaar boek om uren mee aan de keukentafel te zitten en weg te dromen. Een leesboek, een leerboek, een genietboek en een kookboek. Gemaakt met net zoveel passie als de schrijfsters hebben voor Frankrijk en de Franse keuken. Een boek om nog heel lang uit te koken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl