Het geheim van de goudenregen

Dinsdag, 16 juli, 2019

Geschreven door: Chris Houtman
Artikel door: Annelien Kruithof

Naast de interessante weetjes is het verhaal ook spannend

[Recensie] Een bijzonder boek heeft Houtman neergezet met Het geheim van de goudenregen. Allereerst heeft het boek een prachtige vormgeving. Hardcover, het gevoel van luxe bladzijdes, dik en glad, een hele mooie cover en foto’s en afbeeldingen ter ondersteuning van het verhaal.

Verder vind ik het zeer interessant om over zo’n sterke vrouw te lezen die echt heeft bestaan. Het is een leerzaam en boeiend verhaal. Er staan allerlei informatieve plaatjes en teksten in het boek. Door het lezen beleef je die tijd door de ogen van Betsy. Haar kleindochter Prudence wil graag haar biografie schrijven. Op deze manier lees je over de jonge jaren van Betsy en worden beide verhalen heel mooi in elkaar gevlochten.

Zoals gezegd staan er verschillende afbeeldingen in het boek. Foto’s van de goudenregen in Leiden waar over geschreven wordt en bouwwerken uit die tijd, maar ook tekeningen van de personages om een beetje een beeld te geven van hoe zij eruit hebben gezien. Deze toevoegingen zijn van grote waarde voor dit boek. Het helpt bij het vormen van een beeld tijdens het lezen en het is ook gewoon interessant om wat achtergrondinformatie te lezen tussendoor. Dit had wat mij betreft zelfs nog iets meer gemogen!
Het mag dan een jeugdboek zijn, voor volwassenen is het net zo goed een mooi boek om te lezen. Je moet alleen niet denken dat je dit boek wel even vlug tussendoor leest. Het geheim van de goudenregen heeft het naar mijn idee nodig om de tijd te krijgen. Het verdient de aandacht. Het is geen boek om even op te pakken wanneer je maar vijf minuten de tijd hebt om te lezen.

Naast de interessante weetjes is het verhaal ook spannend doordat Betsy nooit een doorsnee meisje of vrouw is geweest. Ze stond voor waar zij in geloofde en dit was in die tijd niet makkelijk. Door onder andere haar eerste ervaringen in de Nieuwe Wereld en situaties met slaven wordt de spanning ingebracht in het verhaal waardoor het geen saai, kabbelend verhaal is geworden.

Of alles in het boek waarheidsgetrouw is weet ik niet. Er zijn zoveel details aanwezig. Wel is duidelijk dat Houtman zijn huiswerk heeft gedaan. Het verhaal staat stevig en geeft een goed beeld van de gebeurtenissen in die tijd. Tijdens het lezen ga je beseffen hoe rijk Leiden is aan historie maar ook hoeveel Nederlandse invloeden er waren en nog zijn in New York. Hoewel het een tijd is geweest waarin veel verschrikkelijke dingen gebeurden, is het wel een mooie en interessante tijd om over te lezen. En laten we eerlijk zijn, de verschrikkingen zijn ook nu de wereld nog niet uit.

Ik ben erg blij dat ik Het geheim van de goudenregen heb mogen lezen. Normaal gesproken zegt men ‘bij twijfel, niet doen’. Mocht je erover twijfelen of je dit boek zal lezen, dan zeg ik ‘wel doen’. Ik geef dit boek een dikke 4 sterren.