Het geheim van Victoria

Woensdag, 17 maart, 2021

Geschreven door: Klaartje van Setten
Artikel door: Sonja Hubregtse

De originele plot heeft indruk gemaakt

[Recensie] Josefien (37) runt het vijfsterrenchalet La Comtesse in het dorpje Randogne (Zwitserland) dat is nagelaten door gravin Victoria (de tante van haar ex Jean). Samen met haar twee kinderen Victor (8) en Sarah (6) probeert ze alle ballen hoog te houden. Jean is plotseling naar Honduras gegaan om daar dubieuze bedrijven op te starten. Het enige contact dat ze met hem heeft is als hij weer eens om geld vraagt. Aangezien ze nog veel om hem geeft en hem het geld telkens wil geven, heeft ze zelfs een extra lening afgesloten. Een maand voordat er gasten komen, zorgen een worm en een Trojaans paard er plotseling voor dat alle boekingsgegevens onherstelbaar beschadigd raken. Ze is de wanhoop nabij. Ze neemt flink wat risico’s waarbij ook haar steun en toeverlaat Kurt het moet ontzien.

Wanneer ze de knappe Jules ontmoet, staat haar leven even stil. Jules is een vrouwenverslinder die op aanraden van zijn psycholoog op zoek is naar jeugdherinneringen. Hij is een rijke zakenman die alles in het werk stelt om zoveel mogelijk succes te maken. Als blijkt dat hij gravin Victoria heeft gekend, wordt een groot geheim ontrafeld. Kan Josefien dit geheim bewaren of is er geen weg meer terug?

Dit is de tweede feelgoodroman over de vriendelijke Josefien in Zwitserland. Een kenmerkend punt van de auteur is toch wel het humoristische taalgebruik. De schrijfster neemt de lezer mee naar allerlei hilarische scenario’s die zich afspelen in het hoofd van Josefien. Ook de karikatuur-achtige omschrijvingen van mensen (soms ook van situaties) zorgen voor een grote lach op je gezicht.

Uiteraard ontbreken de chique voorwerpen en merken niet in het verhaal, die horen immers bij een vijfsterrenchalet (en de daarbij behorende rijke gasten). De schrijfster heeft een gedetailleerde schrijfstijl waardoor de beschrijving van de omgeving erg beeldend is. Je ziet als lezer de besneeuwde spitse bergtoppen voor je. Net als flonkerende kristalletjes (sneeuw) en de van rotssteen gebouwde huisjes.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

De belevenissen in en om het chalet zijn goed afgewisseld, waardoor het niet saai en eentonig wordt. Helaas is er weinig balans tussen de tijdsperiodes waarin iets afspeelt. De ene keer betreft het een belevenis binnen een paar uur die erg uitgebreid beschreven wordt, de andere keer vliegen er dagen plotseling voorbij.

Doordat de auteur met enige regelmaat op een zijspoor gaat met haar zinnen, zijn deze erg lang en soms moeilijk te volgen. Het verhaal leest enigszins rommelig. Een bepaalde situatie gecombineerd met de gedachtes van Josefien die alle kanten op gaan zorgen zeker voor een amusant verhaal, maar het leest minder vlot.

Als je denkt dat er wel erg veel mis gaat in het leven van Josefien en je denkt dat het niet erger kan, laat de schrijfster zien dat niets onmogelijk is. De originele plot heeft indruk gemaakt op mij. Het verhaal krijgt een andere wending dan je in eerste instantie denkt. De chaotische taferelen van de gasten en de bijzondere kijk van Josefien in het oplossingsgericht denken hebben er voor gezorgd dat dit amusante boek 3,5 ster van mij krijgt.

Het geheim van Victoria