Het geheime boek van Sinterklaas

Zaterdag, 6 november, 2021

Geschreven door: Floortje Zwigtman, Sassafras van Bruyn
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Zit er tussen al die sinten een Klaas die op een paard rijdt?

[Recensie] Er zijn weinig boeken die ik met zoveel plezier oppak (er komt gelijk een glimlach op mijn gezicht en mijn ogen beginnen te schitteren) als Het geheime boek van Sinterklaas. Dat heeft met veel dingen te maken. Allereerst natuurlijk met de herinnering aan mijn eigen Sinterklaasfeesten als klein kind en de feesten die ik mocht meemaken met kinderen van vrienden en op de basisschool.

Maar het is niet alleen de herinnering, het betreft ook en vooral het boek zelf. Allereerst vanwege de vormgeving en de illustraties. Het is Sassafras de Bruyn en Van Halewyck op een – wat mij betreft – schitterende manier gelukt om in kleur en vorm het feestgevoel in me op te roepen. De illustraties zijn mooi, grappig, leerzaam, verrassend, warm en gewoonweg schitterend! De vormgeving is prachtig en in alles erop gericht om kinderen op een speelse wijze meer te leren over de historische figuur Sinterklaas. Al bladerend door het boek kreeg ik de grootste bewondering voor de kunst die beiden zo nauwgezet beheersen. Dank voor zoveel moois!

Maar niet alleen de illustraties in dit boek maken me blij. Dat geldt ook voor de teksten. Die zijn to-the- point, grappig, leerzaam en blijven uitnodigen om het boek steeds opnieuw op te pakken en verder te lezen. Er worden allerlei thema’s aangeroerd: de verbeelding rond Sinterklaas; het ontstaan van het feest; de verhouding tot buitenlandse tradities zoals bijvoorbeeld Ded Moroz uit Rusland, de Italiaanse heks Befana, Los Tres Reyes uit Spanje & Zuid- en Midden-Amerika, de kerstkameel uit Syrië en het Christkindl uit Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland; wat de geschiedenis leert over de pietendiscussie; Sinterklaasliedjes en waarom we een schoen zetten.

En wat meer is: tekst en illustraties spelen voortdurend op elkaar in. Daaruit wordt duidelijk dat Het geheime boek van Sinterklaas een coproductie van auteur, illustrator en vormgever is. Dat is wat mij betreft uitermate geslaagd.  Het boek heeft zijn vijf sterren meer dan verdiend!

Heaven

Floortje Zwigtman heeft de pabo gedaan en stond verschillende jaren voor de klas. Ze staat erom bekend dat ze moeilijke onderwerpen en taboes niet uit de weg gaat. In 2018 werd Fabeldieren, het prentenboek dat ze samen met illustrator Ludwig Volbeda maakte, onderscheiden met het Gouden Penseel. Met Het geheime boek van Sinterklaas, won ze in 2020 samen met illustrator Sassafras de Bruyn de Zilververen Griffel.

Sassafras de Bruyn wist als kind al dat ze elke dag van haar leven wilde tekenen. Zij studeerde aan het Sint Lucas Antwerpen, waar ze terecht kwam in een lawine van artistiek experiment en creatief onderzoek. Ze werd er begeleid door inspirerende illustratoren en vormgevers. Zij illustreert zowel voor kinderen als voor volwassenen.