Het geluid van de nacht

Vrijdag, 16 december, 2022

Geschreven door: María Dueñas
Artikel door: Jan Koster

Meeslepend

[Recensie] Door uitgeverij Wereldbibliotheek werd ik geattendeerd op María Dueñas. Haar boek Sira is onlangs uitgekomen. Het blijkt een vervolg te zijn op het in 2012 in vertaling uitgebrachte Het geluid van de nacht. Hoewel dat vervolg naar verluidt ook zelfstandig kan worden gelezen, leek het mij toch een beter idee om de voorganger eerst, maar op te pakken. Dat bleek een goed idee, het is een bijzonder meeslepend boek.

Sira Quiroga werkt in een van de beste naaiateliers van het Madrid in de jaren dertig van de vorige eeuw. Ze is verloofd met een nette jongen en haar toekomst lijkt uitgestippeld. Dan gooien twee mannen haar leven overhoop: een aantrekkelijke bon-vivant en haar vader, die ze nooit heeft gekend.

Vlucht
Sira laat alles achter en vlucht met haar minnaar voor de naderende burgeroorlog naar Marokko, waar ze zorgeloos geniet van een leven vol feesten, vrijheid en luxe. Totdat ze in de steek wordt gelaten en berooid achterblijft. Dankzij haar talent als naaister weet ze echter te overleven. Ze krijgt belangrijke klanten en via hen maakt ze kennis met een agent van de Engelse geheime dienst, die haar overhaalt te gaan spioneren voor de Britse overheid.

Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, keert Sira terug Madrid. Onder een nieuwe identiteit opent ze er een naaiatelier en zoekt haar clientèle zo veel mogelijk onder vrouwen van hoge nazi-officieren, zodat ze ongemerkt vertrouwelijke informatie kan ontfutselen. Maar als ze verwikkeld raakt in een netwerk van internationale spionage, kan ze niemand meer vertrouwen. Het wordt steeds moeilijker haar ware identiteit verborgen te houden voor de mensen om wie ze geeft. Ze moet kiezen wie ze wil zijn: de afstandelijke, berekenende vrouw van de wereld die ze als spionne is geworden, of de eenvoudige vrouw die ze ooit was en die nu in stilte hartstochtelijk houdt van een man – ook al is ze bang om hem in haar leven toe te laten.

Onvergetelijk verhaal
Het geluid van de nacht is het onvergetelijke verhaal over een vrouw die met vallen en opstaan leert dat ze alleen kan vertrouwen op haar eigen kracht. Het voert je door de even kleurrijke als aangrijpende geschiedenis van Spanje, Marokko en Portugal en de Tweede Wereldoorlog. Het geluid van de nacht is een verslavende pageturner met een onweerstaanbare sfeertekening en een superieure cast van personages.

Een samenvatting van Het geluid van de nacht is overbodig. De flaptekst, zie hiervoor, zegt alles wat je erover kunt zeggen zonder het feest te bederven. Want een klein feestje is het wel, het lezen van dit boek. Niet zozeer omdat het literair uitdagend is, María Dueñas brengt het verhaal min of meer chronologisch. De personages zijn vrij voorspelbaar en voor wat meer ervaren lezers geldt dat ook voor de plotwendingen. Het moet het hebben van andere aspecten.

Goed gedoseerde spanning
De spanning weet zij er goed in te houden. Op de goede momenten verslapt deze en dan weer neemt het toe, het is goed gedoseerd. Verschillende hoofdstukken eindigen op een manier dat je verder wilt lezen, omdat je nieuwsgierig bent naar het vervolg. Het is meeslepend, het is een wervelwind van gebeurtenissen. De sfeer in Spanje en de Spaanse enclave in Marokko zet zij uitstekend neer.

Dit is nou echt zo’n boek dat je gewoon lekker door kunt lezen zonder grote inspanning te hoeven leveren. Daarbij kun je ook nog eens heel wat kennis opdoen over de geschiedenis van Spanje in aanloop naar en tijdens het bewind van Franco. Dat blijkt een prima combinatie en het maakt zeker nieuwsgierig naar het tweede deel. Binnenkort meer daarover.

Eerder verschenen op jkleest