Het geschenk

Zaterdag, 1 mei, 2021

Geschreven door: Sebastian Fitzek
Artikel door: Steffie Verspeek-Dielis

Rollercoaster van plotwendingen is net iets teveel van het goede

[Recensie] Sebastian Fitzek schijft sinds 2006 thrillers en sindsdien verschijnt er elk jaar een nieuwe. De meeste thrillers worden (uit het Duits) vertaald en ook in Nederland uitgegeven. De meest recente thriller van Fitzek is Het GeschenkHet Geschenk gaat over Milan Berg, een analfabeet. Op een dag ziet hij een meisje in een auto een briefje tegen de ruit houden. Milan kan niet lezen wat er staat, maar voelt aan dat er iets niet in de haak is. Hij gaat op onderzoek uit en beland in een rollercoaster van gebeurtenissen, bijgestaan door zijn vriendin Andra.

Fitzek is de meester van de plotwendingen. Ook Het Geschenk staat bol van de plotwendingen. Elke keer dat je denkt te weten waar het verhaal heen gaat, komt er weer een wending. Ook al weet je dat die wending gaat komen, toch is deze verrassend. Het is alsof je weet dat je een zevensprong nadert, er gaat dus een andere weg ingeslagen worden. Maar welke er gekozen gaat worden is onduidelijk.

Wat ook een kracht van Fitzek is: hij kan een verhaal vol geweld brengen, zonder dat het te gruwelijk wordt om door te lezen. Er wordt niet te veel én niet te weinig verteld en de hoofdstukken zijn zo kort dat een gruwelijk moment ook snel weer voorbij is. De vele plotwendingen, in combinatie met de bij vlagen gruwelijke beschrijvingen, maken dat je het boek liefst in één ruk uit wil lezen. Als je eenmaal begint aan een thriller van Fitzek dan wil je ook weten hoe het nu precies zit. En dat is nu net het punt waar Het Geschenk wat tegen valt.

Aan het eind van het boek heb je wel gelézen hoe het zit, maar voelt het toch. Dit kom doordat je door de vele plotwendingen (te veel plotwendingen?) niet goed meer overziet wat er nu allemaal gebeurt en of alles met elkaar rijmt. Als je dat wil weten, zou je het boek voor een tweede keer moeten lezen. Met de kennis van het einde kun je dan zien of alle wijzigingen in het verhaal logisch zijn en verklaarbaar zijn. Maar een thriller voor een tweede keer lezen enkel om de puzzelstukjes op zijn plek te laten vallen? Nee, dat zou niet nodig moeten zijn.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

De patiënt

Wijd open