Het groot Aziatisch kookboek

Zaterdag, 1 december, 2018

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een klassieker. Helemaal herzien en bijgewerkt

[Recensie] Op 29 jarige leeftijd verhuisde de in Sri Lanka  geboren Charmaine Solomon met haar man en twee dochters naar Australië waar ze nog twee zoons kregen. De man van Charmaine was een muzikant en ’s avonds vaak weg. Ze voelde zich ontheemd in het grote vreemde land en om haar zenuwen wat te kalmeren leerde ze zichzelf koken en maakte er haar beroep van. Dat ze een beroemdheid zou worden met haar kennis van de Aziatische keuken had ze toen nog niet kunnen dromen. Inmiddels heeft ze 31 kookboeken op haar naam staan en is haar Groot Aziatisch kookboek in heel wat talen verschenen en zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht.

Het Groot Aziatisch kookboek verscheen voor het eerst in 1976. Sinds 2002 is er een herziene versie waarin de recepten zijn aangepast aan de huidige tijd. Er wordt gekookt met minder vet en verse kruiden in plaats van gedroogde. Toen het boek voor het eerst verscheen waren al die ‘vreemde’ ingrediënten nauwelijks verkrijgbaar in ons land en dat is vandaag de dag wel anders. Dus een aanpassing was geen overbodige luxe. Het boek begint met een voorwoord en inleiding en 22 pagina’s geactualiseerde informatie en uitleg over een aantal zaken rond het bereiden van de gerechten. Daarna krijgen we 500 recepten uit de keukens van India en Pakistan, Sri Lanka, Indonesië, Maleisië, Singapore, Birma, Thailand, Cambodja en Laos, Vietnam, de Filippijnen, China, Korea en tenslotte Japan. De heruitgave van 2016 past helemaal bij de manier van koken van deze tijd. Het is en blijft een prestatie van formaat dat het Charmaine gelukt is een boek als dit samen te stellen. De keukens van veel van de genoemde landen verschillen namelijk als dag en nacht. De keuken van Japan is niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld Birma of Indonesië terwijl de gerechten toch allemaal onder het begrip ‘Aziatisch’ gerangschikt worden. Aan het begin van ieder hoofdstuk krijgen we eerst informatie over de specifieke gerechten van het land. Bij de recepten krijgen we links van de beschrijving een ingrediëntenlijst en rechts het recept zelf. Dat leest erg makkelijk. Want dat is namelijk wat je vast en zeker gaat doen met deze klassieker. Lezen en watertanden en nog meer lezen en watertanden. Onderaan iedere pagina, naast het paginanummer,  kun je zien over welk land je aan het lezen bent. Erg handig.

Uiteraard ga je er ook uit koken. Er zijn maar weinig recepten die buiten onze comfortzone vallen. Vrijwel alles is maakbaar en overheerlijk. Er staan geen foto’s in het boek maar een dergelijke klassieker heeft dat ook helemaal niet nodig. Het boek eindigt met een verklarende woordenlijst en een register. Een boek om te koesteren.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl