Zaterdag, 7 maart, 2020

Geschreven door: Diverse Auteurs
Artikel door: Rita Pontororing

Met dit boek in de hand, naar museumland

[Recensie] Een bundeling van boekjes uit de serie Gouden Boekjes. Elk verhaal kan een leuke voorbereiding zijn om Amsterdam te verkennen.

Vincent en Camille, René van Blerk en Wouter Tulp
Een vrolijk verhaal over Camille Roulin de jongen die in 1888 geschilderd werd door Vincent van Gogh. In het verhaal praten Vincent van Gogh en Camille over kleuren. Natuurlijk wordt geel genoemd en de zonnebloemen die bij van Gogh horen, ontbreken niet. Camille die goed om zich heen kijkt, constateert dat het hele huis vol schilderijen hangt. Op deze manier zien we enkele bekende werken van de kunstenaar. Een bezoek aan het Van Goghmuseum zal met dit verhaal ook voor hele jonge kinderen aantrekkelijk zijn en herkenbaar.

Het meisje met de gouden jurk, Jan Paul Schutten, Martijn van der Linden
Niesje met haar mooie jurkje aan wil van Rembrandt weten waarom het zo druk is. Rembrandt vertelt dat hij de schutters gaat schilderen en dan wil Niesje weten wie er vooraan mag staan. De schutters vertellen ieder waarom Rembrandt voor hem moet kiezen. Erg leuk verteld, door de schutters over zichzelf te laten vertellen wordt als het ware de Nachtwacht voor hen opgebouwd. Bij een bezoek aan de Nachtwacht zullen kinderen zeker Niesje herkennen en al die schutters.

De koning gaat uit varen, Koos Meinderts, Annette Fienieg
Dit verhaal op rijm over twintig meevarende dieren die met de koning meegaan is grappig. Telkens stappen er dieren aan boord met namen waarbij kleine kinderen de humor misschien nog niet helemaal  doorhebben maar de namen liggen lekker in de mond. Man en Muis, Dik en Dun, Kris en Kras. Kinderen zullen de namen ook heel grappig vinden. De vrolijke tekeningen dragen eveneens bij aan het plezier dat kinderen zullen hebben bij het voorlezen. En misschien daarna naar het Scheepvaartmuseum?

Houtje en Blauwtje, Joke van Leeuwen
Alleen al de wijze waarop de tekst is weergegeven op elke bladzijde verdient aandacht. Beter gezegd, trekt de aandacht.  Het is gewoon leuk om door te bladeren zonder de tekst te lezen en alleen maar te kijken naar de plaatsing van de zinnen. In combinatie met de illustraties is dit een feestje om naar te kijken.
De kleuren voor de illustraties heeft Joke van Leeuwen in de sfeer van de kleuren van Karel Appel getrokken. Houtje, blokje met beentjes  en Blauwtje een figuurtje dat kan vliegen. Samen willen ze wel eens zien waar de mensen vandaan komen die naar hun kijken.
Voor kinderen een uitdaging om na het (voor)lezen van dit verhaal op ontdekking te gaan naar Houtje en Blauwtje in het werk van Karel Appel.

Aap en mol in het paleis, Gitte Spee
Aap en Mol zijn een dagje uit in Amsterdam en ontdekken het Koninklijk Paleis Amsterdam, het officiële ontvangstpaleis van koning Willem Alexander.  Ze dwalen door alle zalen en kijken hun ogen uit. De twee dieren nemen je mee door het hele gebouw. Het verhaal en de illustraties ondersteunen zeker een bezoek aan dit paleis.

Met Joop en Annie naar de bioscoop, Freek de Jonge, Erik Kriek
Van deze bundeling boekjes is naar de bioscoop gaan wellicht bekend voor kinderen. Dit verhaal op rijm gaat over Joop en Annie. Moeder en zus werken bij een bioscoop dus ze kunnen naar de bioscoop gaan zoveel ze maar willen. Zakje popcorn erbij en genieten van de film. Deze keer gaan ze naar de film van de Dikke en de Dunne. Het tafereel op het filmdoek doet iedereen lachen, Annie vraagt zich af waarom. Voordat ze antwoord krijgt, gaat er wat mis tijdens het afspelen van de film. Leuk verteld, met grappige plaatjes uit de jaren zestig waar heel wat op te zien is. En waar heel wat over te vertellen is.

Net als Anne, Uggbert, Ingrid Robers, vertaling Koos Meinders
Een boek dat gevoelens van vertedering opwekt. Uggbert vertelt het verhaal van Anne Frank vanuit het perspectief van kinderen die geïnspireerd zijn door het dagboek van Anne. Het is een lijst van namen van kinderen va A tot Z, met gegevens als waar ze vandaan komen, wat ze gelezen hebben in het dagboek van Anne Frank en wat hun drijfveer is. Heel mooi om met kinderen op deze manier te vertellen over het leven van Anne Frank.

Marten en Oopjen maken zich mooi, Jan Paul Schutten, Martijn van der Linden
We komen terug bij Rembrandt met het verhaal over de bruiloft van Marten en Oopjen. Het verliefde paar bereidt zich voor op hun bruiloft door zich in het nieuw te steken.  Duidelijk is dat het om een stel gaat uit “the High Society.” Het mooiste van het mooiste en het duurste van het duurste. De illustraties geven kinderen een beeld van andere tijden.