Het grote maak je niet druk boek

Woensdag, 29 januari, 2020

Geschreven door: Jordan Reid
Artikel door: Patrice van Trigt

Mensen die zich druk maken over bizarre en angstige dingen

[Recensie] Waar lig jij midden in de nacht wakker van? Heb je last van stress, kun jij geen ‘nee’ zeggen of ben je een hypochonder? Allemaal vragen die ter sprake komen op de cover van dit vrolijk groen gekleurde boek. Groen is overigens een kalmerende kleur, maar in combinatie met dik gedrukte zwarte letters en tekstballonnen is het eerder een boek dat heel hard roept ‘maak je niet zo druk!’ in plaats van dat het rust uitstraalt. Het zal me benieuwen. Het lijkt dat dit een boek is dat voor mij persoonlijk is geschreven.

Bij het openen van het boek valt een ding meteen op en dat is de aanhef ‘LIEF ANGSTIG MENS’. Voor ik verder ga lezen ga ik eerst te rade bij mezelf. Ben ik druk? Ja! Ben ik angstig? Nee! Dus wat heeft het een met het ander te maken? De nieuwsgierigheid naar de reden van deze inleiding is er, ik lees verder en moet constateren dat ik niet vrolijk word van de tekst. Het benadrukt extreem negatieve voorbeelden die angsten voeden. Denk aan natuurrampen, geweld en het nodig hebben van psychologische hulp voor je geestelijke rust. Ik dacht dat je met dit boek zou leren over hóe je rustmomenten kunt inbouwen in je dagelijkse programma, een beetje meer zen kunt worden. Maar het gaat dus over het onder controle krijgen van je angsten? Of ze nu reëel zijn of niet. ‘Angstige mensen zijn de grappigste, interessantste en creatiefste mensen op de planeet. We weten dat omdat wij zelf angstige mensen zijn, en wij zijn fantastisch.’ Bij deze quote valt bij mij het kwartje. Angst is in dit boek dé raadgever en niet het druk bezig zijn op zich. De invalshoek is dus anders dan ik had gedacht. De kreet ‘Anxiety (angst) is mijn cardio’ onderstreept dat nog eens.

Het boek is opgebouwd uit drie hoofdstukken waar we volgens de auteurs ons niets van hoeven aan te trekken, in zoverre de structuur dat een normaal handboek kenmerkt. Je mag wel even een vragenlijst invullen over je relatiestatus, stressbronnen en slaapgewoonten. En dan ‘begint’ het boek.  Het grote maak je niet zo druk boek doet me denken aan een kruising tussen het kleuren voor volwassenen, sudoku en een vragenquiz uit een damesblad. Alleen is het in dit boek allemaal donker, deprimerend zelfs, alles met de focus op waar je bang voor zou kunnen zijn. De thematiek, de vragen en zelfs de kleurplaten zijn somber en macaber. Dit is geen handboek over hoe om te gaan met stress of drukte en deze te verminderen, dit is een boek dat je bij de hand pakt om je angsten onder ogen te komen door het maken van een ‘enge’ puzzel of tekening (met de illustere titels ‘De socialmedia-hel’ en ‘Kleur deze bizarre doodsoorzaken in’). Ik betwijfel of dit angstige mensen aanspreekt en of het überhaupt helpt.

Wanneer je je zorgen maakt over de overdracht van bacteriën, wat de gevaren zijn van het in een vliegtuig stappen of wat er gebeurt in tijden van voedselschaarste, dan zou ik je dit bijzonder samengestelde boek niet adviseren. Maar wanneer dan wel? Eerlijk? Ik weet het niet. Na het spelen van ‘angstbingo’ en het invullen van ‘je persoonlijke trek-ik-niet lijst’ vind ik het welletjes. Het bijstellen van mijn verwachtingen heeft het dieptepunt bereikt. In plaats van het mezelf minder druk maken zou, en dit is hypothetisch, dit boek het averechtse effect kúnnen hebben. Gelukkig ben ik een druktemaker die tijd te kort komt en gericht is op de positieve dingen in het leven. En niet zoals de vermoedelijke doelgroep van dit boek: mensen die zich druk maken over bizarre en angstige dingen. Of deze aanname terecht is of niet, dat laat ik in het midden. Ik kan het niet goed inschatten.

Gezien het feit dat ondergetekende niet behoort tot de doelgroep van dit boek is het bijna onmogelijk hier een waardering aan te hangen. Zou ik het doen dan komt het op twee sterren. Maar voor iemand die zich herkent in het profiel zou het zomaar eens het ultieme lijfboek kunnen zijn. Ik dacht dat het een heel andere inhoud zou hebben, een meditatief of planmatig boek. Iets wat rust genereert en geen angstbeelden bij iemand die, tot op dat moment daar géén last van heeft, of juist wel en deze wil aanpakken. Je kunt het ook quasi-serieus nemen, dan is het met vlagen op een sinistere manier wel grappig, soms. Maar of dat de bedoeling is geweest betwijfel ik ten zeerste. Daarom, zelf ondervinden of de titel en inhoud je aanspreekt, wat let je? Graag hoor ik andere geluiden en dat ik het volledig verkeerd heb begrepen.