Het grote poetsboek

Zaterdag, 5 oktober, 2019

Geschreven door: Diet Groothuis
Artikel door: Lalagè

Poetslijstjes

[Recensie] Het grote poetsboek lijkt me in het begin een boek voor mensen die meer van lezen dan van poetsen houden. De eerste helft is vooral een feest van herkenning. Diet Groothuis vertelt op een heerlijke manier over hoe ze haar huishouden bestiert en hoe dat niet altijd perfect gaat. Ik vind het erg leuk om te lezen, maar of ik nou echt dingen anders ga doen… Het herinnert me er vooral aan dat het bij mij ook niet perfect gaat, maar dat wist ik al, want dat is juist de reden dat ik dit boek wilde lezen. Ik vraag me af waar de handige tips nou blijven. Die blijken pas in de tweede helft te komen. Aan het einde lees ik dat het eerste deel van het boek is gebaseerd op columns in dagblad Trouw.

Maar dan barst het ineens los met de lijstjes die ik had verwacht. Eerst gaat het over schoonmaakmiddelen. Daarna worden alle ruimtes van een huis behandeld, van keuken tot aan meterkast. Ik plak het boek vol markeerstickertjes bij de tips die ik wil onthouden. Heel fijn is dat Diet Groothuis ook aandacht besteedt aan milieuvriendelijk schoonmaken. Soda, schoonmaakazijn en zachte zeep zijn goed voor bijna alles en ze waarschuwt voor microbeads (minuscule stukjes plastic) die vaak in schoonmaakmiddelen uit de supermarkt zitten. De index achterin helpt om zaken snel terug te vinden, al vind ik ‘m soms iets te uitgebreid. Bij ‘vriezer’ vind je niet alleen verwijzingen naar hoe je de vriezer schoonmaakt, maar ook naar dingen waar je de vriezer voor kan gebruiken, alsof je daar dan op zoekt.

Het boek is erg mooi vormgegeven. Tussen de poetstips door staan een paar gedichten; ook erg leuk om te lezen. In de inleiding merkt Diet Groothuis op:

“Ben je van na 1980, dan is je kennis van huishouden vrijwel zeker nihil.”

Toch heb ik (1981) in dit boek geen schoonmaakacties gevonden waar ik nog nooit van gehoord had. Blijkbaar heeft mijn moeder me ongemerkt toch heel wat bijgebracht over hoe je je huis schoon houdt. Dit boek stelt me vooral gerust: ik doe het helemaal niet zo slecht en met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.

Eerder verschenen op Lalagèleest