Het grote Rembrandt voorleesboek

Zaterdag, 9 maart, 2019

Geschreven door: Thijs Goverde
Artikel door: Karl van Heijster

Kennis maken met de meester

[Recensie] Rembrandt is dood, lang leve Rembrandt! Het is dit jaar 350 jaar geleden dat meester-schilder Rembrandt van Rijn overleed. En dat wordt gevierd met Het grote Rembrandt voorleesboek, uitgegeven door Rubinstein in samenwerking met het Rijksmuseum. In deze verhalenbundel schetsen zeven kinderboekenschrijvers 24 korte verhalen, elk geïnspireerd door één van de vele werken van de kunstenaar.

Deze variëren van hilarisch tot melancholisch. Thijs Goverdes Twee toeristen in de nacht, een verhaal over hoe Rembrandts levensechte schilderwerk een overval voorkomt, is een perfect voorbeeld van de eerste categorie. Ook Jan Paul Schuttens schets van de roerige ontstaansgeschiedenis van de Nachtwacht werkt op de lachspieren. En dat menig kind van Joke van Leeuwens Hoge nood kan genieten, kan al uit de titel worden afgelezen. Aan de andere kant van het spectrum vinden we het ontroerende gedicht Aan de rivier van Margje en Sjoerd Kuyper, een ode aan Rembrandts overleden vrouw Saskia. En in Koos Meinderts Pauwenveer is de haast existentiële leegte van ontluikende en onbegrepen verliefdheid te proeven. Hoewel veel van de verhalen inhoudelijk gaan over geschilderd worden, houdt de diversiteit aan stijl en toon het geheel interessant.

Uiteraard zijn de schilderijen, etsen en tekeningen bij elk verhaal in groot formaat afgebeeld. Het boek vormt zo niet alleen een feest voor het oor, maar ook voor het oog. Daarmee is het een voor kinderen perfecte eerste kennismaking met de meester. Lang leve Rembrandt!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leeslub van Alles