Het grote, waanzinnige en heel bijzondere stamppotboek vol plakkerige, handige en explosieve experimenten

Zaterdag, 28 april, 2018

Geschreven door: Werner Drent
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Met het recept voor vieze boertjes (of windjes)

[Recensie] De titel is al bijzonder: Het grote, waanzinnige en heel bijzondere stamppotboek vol ontzettend plakkerige, handige en explosieve experimenten. Dat tovert direct al een glimlach op je gezicht en die zal tijdens het lezen van dit boek niet meer verdwijnen. Het is een heel groot boek met heel veel erg leuke tekeningen en boordevol informatie. Er staan ook foto’s in en ook die mogen er zijn maar de tekeningen trekken in het bijzonder de aandacht. Trouwens, de teksten ook.

Stamppot kennen we allemaal. In stamppot zitten altijd aardappelen en uiteraard ook groente. Het boek begint met de aardappelen. Veel informatie, experimenten, geschiedenis en (gekke) weetjes. Zonder groente valt er niks te stampen dus die komen in de rest van het boek ruim aan bod. En denk nou niet dat een stamppot altijd zo gewoon is. Want wie maakt er ooit een Tompouce van wortelstamp? Alleen om te zien is het al geweldig. Er wordt soms een beetje de draak gestoken met culinaire praat. Zo is er een gerecht dat heet: Landschapje van uiterst smaakvolle paddenstoelen op een bedje van romige puree. Het recept is echter heel serieus.

Er is veel te lachen. Kijk maar naar het hoofdstuk Word een explosieve superstinker! Over boeren en windjes laten. Met een tip hoe je extra vieze boeren kunt produceren.
De recepten zijn allemaal even origineel en zien er lekker uit. Stamppot raapsteeltjes is nooit meer hetzelfde als je er gegrilde rookworstspies bij serveert. Alle klassieke stamppotten vind je terug maar dan wel met een twist. Ook de bijgerechten slaan we niet over. Zelfgemaakte piccalilly is helemaal niet zo moeilijk. En wat dacht je van Rookworstmayonaise. Of maak een bijzondere lunch met Bloemkoolmuffins met frisse room en pecannoten.

Het grote, waanzinnige en heel bijzondere stamppotboek vol ontzettend plakkerige, handige en explosieve experimenten is een bron van vermaak voor jong en oud. De recepten zijn goed maakbaar en allemaal even bijzonder. De proefjes zoals behangerslijm maken of haargel zullen kinderen aanspreken (om van het eerder genoemde hoofdstuk nog maar niet te spreken). Veel van de recepten zijn prima te maken door kinderen vanaf zo’n 12 jaar. Maar eerst lezen en lachen en genieten van dit grote vrolijke boek. De recepten zijn van Werner Drent. De teksten van Marije Sietsma. De illustraties en vormgeving van Studio Eye Candy/Helga de Graaf en de foto’s van culinair fotograaf Saskia Lelieveld. Normaal gesproken lees je zulke namen alleen in de colofon van een boek.
Bij een zo bijzonder boek als dit verdienen al deze mensen het om in de schijnwerpers gezet te worden. Het grote stamppotboek is zijn geld dubbel en dwars waard.

Heaven

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl