Het Heksenhuis

Donderdag, 4 februari, 2021

Geschreven door: Jacqueline Zirkzee
Artikel door: Carlita Van Rossum

[Recensie] Het woord ‘heks’ roept al snel associaties op met het personage uit de alom bekende sprookjes; een die het kwaad vertegenwoordigt en zo snel mogelijk uit de weg geruimd moet worden. Dit beeld was voor sommige mensen realistischer dan je zou denken. Magie, ofwel zaken die je niet kunt verklaren, speelde in het verleden een grote rol en er werden korte metten gemaakt met degenen die zich daarmee bezig hielden. Jacqueline Zirkzee heeft zich in de vervolging van de ‘heksen’ verdiept en er een boeiend, op waargebeurde feiten gebaseerd boek over geschreven.

Hekserij
De jonge Eva groeit op bij haar grootmoeder, een ervaren natuurgenezeres, in een tijd waar religieuze fanatici heksenvervolgingen inzetten om de maatschappij te ‘zuiveren’ van het kwaad. Als haar grootmoeder wordt beschuldigd van hekserij en opgepakt wordt, besluit Eva op zoek te gaan naar het Heksenhuis; een beruchte plek waar vermeende heksen gevangen zitten en gemarteld worden. Haar intentie is te pleiten voor haar grootmoeders onschuld. Wat Eva echter niet weet is dat zij zelf ook groot gevaar loopt…

Jacqueline Zirkzee heeft voorafgaand aan Het Heksenhuis aardig wat onderzoek gedaan en dat heeft een meeslepend verhaal opgeleverd. De gedetailleerde beschrijvingen van de martelingen zijn gruwelijk en de pogingen van Eva om haar noodlot te ontlopen superspannend. Ik heb het boek zelden lang laten liggen, zo benieuwd was ik om te weten hoe het zou aflopen!

De mensheid
De personages komen goed tot leven en tijdens het lezen bekruipt je het unheimische gevoel dat ook vandaag de dag andersdenkenden nog buiten de groep worden geplaatst, al is het met minder fatale gevolgen dan in de zeventiende eeuw. Maar om bepaalde gelijkenissen kun je toch niet heen. Er worden nog steeds, zogenaamd uit naam van God, moorden gepleegd op onschuldige mensen. Dan vraag je je wel eens af hoeveel de mensheid van de geschiedenis geleerd heeft.

Ons Amsterdam

Het Heksenhuis is een aantrekkelijk geschreven boek dat je aan het denken zet. De cover en de lay-out zijn mooi, de gebeurtenissen overzichtelijk en het onderwerp heel interessant. Een boek om te bewaren. Vier verdiende sterren
voor Het Heksenhuis!

De eerste priesteres

Het boek van Tristan en Isolde