Het huis aan het einde, leven op een eiland in de poolcirkel

Maandag, 31 januari, 2022

Geschreven door: Irwan Droog
Artikel door: Marco Gerritsma

Meeslepend verhaal over versimpeld leven

[Recensie] Het huis aan het einde, leven op een eiland in de poolcirkel klinkt als een perfect scenario voor een aflevering van Ik Vertrek. Irwan Droog vertrok samen met zijn vriendin en hond van het hectische Amsterdam naar de serene rust van een verlaten pooleiland in Noorwegen. Hij sprak de taal niet, de voorbereiding was minimaal en het budget beperkt. Op andere terreinen pakte Irwan Droog het slimmer aan dan de gemiddelde Ik Vertrek deelnemer. Hij vond fantastische woonruimte tegen minimale kosten, bleef zijn werk als tekstschrijver en vormgever uitoefenen en had geen hoge ambities. Verder had hij geluk met de hulp van de gastvrije en vriendelijke eilandbewoners en geen last van bureaucratie.

Irwan Droog is literatuurwetenschapper, redacteur, vertaler van literaire meesterwerken en creatief vormgever. Hij is medeoprichter van de J.M.A. Biesheuvelprijs en publiceerde onder meer in literair tijdschrift Tirade.

Het avontuur begon met een oproepje op Facebook. Een klein pooleiland zoekt nieuwe bewoners. Mensen die een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen, want banen zijn er niet. Op het eiland Selvaer wonen nog maar 50 mensen. Er is geen school meer, geen kinderopvang, veel huizen staan leeg, de voetbalvereniging en de reddingsbrigade bestaan niet meer. De boot gaat steeds minder vaak en de winkel is maar 2 uur per dag open. Toch heeft het eiland veel te bieden. Je ziet het noorderlicht, de middernachtzon, bijzondere vogels en loslopende schapen. Er is geen verkeer. Deuren zitten niet op slot, als je ergens langsloopt loop je gewoon naar binnen. Je kunt altijd spullen van iemand lenen. Als iemand inkopen gaat doen bij een naburig eiland dan krijg je een appje of je nog iets nodig hebt. De auteur doet uitgebreid verslag van de ontmoetingen die hij heeft met de eilandbewoners. Al lezende maak je kennis met de cultuur en de geschiedenis van het van dit bijzondere eiland en haar bewoners.

De auteur schrijft meelslepend en met veel passie over het eilandleven. De cover van het boek is adembenemend. Een foto van het sobere en statige huis van de auteur, dat volledig opgaat in het ruige landschap. De vele foto’s geven een prachtig sfeerbeeld van het eilandleven.

Het huis aan het einde, leven op een eiland in de poolcirkel is van begin tot eind boeiend en makkelijk leesbaar. Dit boek is een aanrader voor alle 2,5 miljoen kijkers van het tv programma Ik Vertrek en iedereen die geïnteresseerd is om te weten hoe het is om te leven zonder enige vorm van luxe en haast in een kleine geïsoleerde gemeenschap. Een bekend Noors spreekwoord is: “weg zijn is goed, thuis zijn is beter”. De vraag is waar het thuis is van de auteur. Zelf zegt hij hierover: “Waar ik eigenlijk achter probeer te komen: ben ik weg, of ben ik thuis?” Ben je benieuwd naar het antwoord lees dan het jaloersmakende avontuur van Irwan Droog.