Het Italiaanse meisje

Woensdag, 11 september, 2019

Geschreven door: Lucinda Riley
Artikel door: Jeannie Bertens

Je moet en zal weten hoe het verhaal eindigt!

[Recensie] Wat heb ik uitgekeken naar dit boek! Lucinda Riley is een van mijn favoriete auteurs en ik kon dan ook niet wachten om aan deze prachtige roman te beginnen. Eigenlijk is dit een van haar eerdere boeken maar ze heeft het herzien en bewerkt naar haar eigen maatstaven van nu. En ja, dat is zeer de moeite waard.

Rosanna Antonia Menici wordt geboren in een arme buurt in Napels. Haar ouders onttrekken zich aan de armoede door hard te werken en een eethuis te beginnen. De drie kinderen, Carlotta, Luca en Rosanna werken daarin flink mee. Op een gedenkwaardige avond organiseren de ouders van Rosanna een surpriseparty voor het huwelijksjubileum van hun vrienden. De gast van de avond is hun zoon, Roberto Rossini, een gevierd zanger. De dan elfjarige Rosanna is diep onder de indruk van die charismatische man. Roberto op zijn beurt is meer onder de indruk van Carlotta, haar oudere zus. Toch weet Rosanna zijn aandacht te trekken wanneer zij ter ere van het bruidspaar zingt. Hij is diep onder de indruk van haar stem. Hij adviseert haar om zangles te nemen bij een beroemde zangpedagoog in Napels. Dat lijkt niet voor Rosanna weggelegd, haar vader ziet haar toekomst heel anders.

Gelukkig voor Rosanna is daar ook Luca, haar broer, deze spendeert zijn zuurverdiende centjes aan de zanglessen voor Rosanna. En dat loont. Rosanna krijgt een studiebeurs voor de zangopleiding in Milaan, deze opleiding is verbonden aan het vermaarde Scala. Luca begeleidt haar naar Milaan en zorgt voor haar. Het is daar waar ze na jaren Roberto weer ontmoet. Roberto heeft dan een niet al te beste reputatie, hij is een onverbeterlijke rokkenjager die zijn liefjes met het grootste gemak dumpt, ongevoelig voor hun gevoelens. Daar trapt Rosanna dus mooi niet in!Maar ja, het bloed kruipt waar het niet kan gaan, dat geldt ook voor Roberto en Rosanna, zij kunnen niet zonder elkaar maar het leven met elkaar is niet altijd rozengeur en maneschijn.

Lucinda Riley zet weer een prachtig verhaal neer. Als lezer leef je mee met Rosanna, je begrijpt haar en haar beslissingen maar, heel knap, de auteur laat Rosanna ook reflecteren, en de beslissingen die ze dan neemt! Het resulteert in een boek dat je niet weg kan leggen, je moet en zal weten hoe het verhaal eindigt!

Ik ben van deze auteur gewend dat ze in verschillende tijdlijnen schrijft, dat doet ze in Het Italiaanse meisje niet, maar gelukkig stoort dat ook niet. Uiteraard schrijft ze wel vanuit verschillende perspectieven, het perspectief vanuit Rosanna overheerst. Zij is dan ook de belangrijkste hoofdpersoon. Zij schrijft brieven aan Nico, haar zoon, om hem haar liefde voor Roberto en haar keuzes in hun overweldigende liefde duidelijk te maken. De brieven aan Nico verbinden de hoofdstukken aan elkaar, het geheel is chronologisch.

Zoals al eerder gezegd, je kunt het boek niet wegleggen, het heeft ook zeker met de afwisseling van brieven en hoofdstukken te maken, wat is er toch gebeurd met Rosanna en Roberto? Wil je het weten? Lees dan Het Italiaanse meisje, voor mij vijf sterren waard.

De zilverboom

De olijfboom

De zeven zussen - Atlas