Het kleine heelal

Zaterdag, 3 juni, 2023

Geschreven door: Annejan Mieras
Artikel door: Sanne de Jong

We missen allemaal iemand

[Recensie] In Het kleine heelal leer je Raaf kennen, een meisje dat door het boek heen langzaamaan je hart steelt. Ze is misschien niet de makkelijkste, maar het zit haar tot nu toe ook niet bepaald mee. Ze is geschorst van school, haar vader is verdwenen en ze is ook nog eens verhuisd naar een camping. Wat moet ze nu heel de dag doen?

Van architect naar schrijver
Annejan Mieras begon haar carrière als architect, maar dat ging haar wat te traag en ze vond dat ze te veel over alles moest nadenken. Daarom maakte ze een carrièreswitch en werd ze juf! Naast haar werk als juf is Mieras natuurlijk ook schrijver. Haar schrijverschap begon ze met een cursus. Een vriendin vroeg of ze een keer mee wilde en Mieras kreeg toen zowaar les van Benny Lindelauf. Na een aantal halve verhalen begon ze aan Portiek Zeezicht, haar debuut. Daarna is Homme en het noodgeval verschenen. Het kleine heelal is haar derde boek.

In de stacaravan
Raaf is verhuisd naar de camping Het kleine heelal. Eerst woonde ze in de Tomatenstraat met een boom in de tuin en een mooie schommel. Toen moest ze naar het appartement boven de garage van oom Fred verhuizen, maar daar is volgens haar moeder lekkage, iets wat Raaf eigenlijk niet helemaal lijkt te geloven. Maar nu woont ze dus met haar schildpad Zoef en haar moeder in de stacaravan van de barones.

Daarbij is Raaf ook nog eens geschorst. Ze heeft onder andere iemand van het klimrek geduwd, de juf getrapt en per ongeluk de deur in haar gezicht geslagen. Toch krijg je het gevoel dat ze dit allemaal niet expres heeft gedaan. Raaf heeft misschien niet de meest aardige dingen gedaan, je kan het haar niet kwalijk nemen.

Raaf stelt haar moeder meerdere keren allerlei vragen, zoals: wanneer is de lekkage nou opgelost, wanneer gaan we weer naar huis en wanneer komt haar vader weer thuis? Haar moeder geeft daar niet echt antwoord op en draait er een beetje omheen. Op deze manier ga je zelf ook nadenken over de mogelijke antwoorden op deze vragen. Waarom is Raaf op school niet zo aardig, terwijl ze juist wel een lief meisje is en waarom is haar vader op dit moment niet in haar leven aanwezig?

Een groot gemis
Op de camping ontmoet Raaf een jongen genaamd Nicolaas. Raaf trekt met Nicolaas op. Zo laat hij haar onder andere de geit Laika zien en de hut met zijn telescoop. Raaf en Nicolaas komen er van elkaar achter dat ze allebei een belangrijk iemand in hun leven missen. Daar sluit de mooiste zin van het boek goed bij aan, want “Missen is een soort heelal van binnen.”

Het kleine heelal is een mooi boek waarin allerlei vragen en problemen centraal staan. Het gaat over de impact die ouders op het leven van hun kinderen kunnen hebben. Mieras laat zien dat je maar beter altijd de waarheid kan vertellen, want die komt toch wel boven tafel. Daarnaast weten kinderen vaak meer dan je doorhebt. Ze zijn zo dom nog niet. Ook het overlijden van een belangrijk persoon of het missen van iemand die niet meer in je leven is, komen duidelijk naar voren. De thema’s, die in dit boek samenkomen, zorgen ervoor dat het verhaal van Raaf in Het kleine heelal een bijzonder verhaal is. Een verhaal dat je aan het denken zet en dat je bij blijft.

Activiteiten om thuis te doen of in de klas

Leesfragment

—