Het koninkrijk der bruggen

Vrijdag, 10 juni, 2022

Geschreven door: Danielle L. Jensen
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Sterke vrouwen staan hun mannetje

[Recensie] In de boekhandel kan dit boek je zeker niet ontgaan. Een mooie hardcover wordt verborgen door een kleurrijke stofomslag. Deze stofomslag is tevens een landkaart die je tijdens het lezen van het boek een paar keer zal pakken om te kijken waar het verhaal zich afspeelt.

Van jongs af aan is Lara opgeleid om de vrouw van koning Aren te worden als onderdeel van een vredespact dat 15 jaar geleden is gesloten tussen Maridrina en Ithicana. Haar enige doel is om via dit huwelijk het koninkrijk te verslaan dat ervoor zorgt dat haar vaderland en de omringende landen hongerlijden en uitgebuit worden. Ithicana is het koninkrijk der bruggen en beheerst en controleert de handel tussen noord en zuid. De brug is de enige mogelijkheid om te reizen en om handel te drijven. Het is Lara, en haar vader, dus alles gelegen om dit in handen te krijgen.

Naarmate Lara langer op de paradijselijke eilanden van Ithicana verblijft, ziet ze de strijd die Aren voor zijn volk voert. De stormachtige zee rondom Ithicana zorgt vele maanden per jaar voor bescherming, maar zodra deze zee rustiger wordt kunnen ze aanvallen verwachten. Ze leert haar echtgenoot steeds beter kennen en komt erachter dat niet alles wat ze geleerd heeft van haar vader de waarheid is. De aantrekkingskracht tussen Lara en Aren wordt steeds groter en dat stelt Lara voor het grote dilemma. Zal ze haar missie die bijna geslaagd is afmaken of kiest ze voor haar man en zijn volk?

Een dik boek, maar je vliegt er doorheen. Het verhaal is geschreven vanuit twee perspectieven. Zo zie je de hoofdpersonages ontwikkelen gedurende het verhaal. Niet alleen gaan ze zelf van enimies to lovers; ook voor de lezer zorgt de verandering die Lara doormaakt dat je een beetje van haar gaat houden. De innerlijke strijd die Lara continu heeft zorgt daarvoor. Wie of wat moet ze nu geloven en volgen? Haar jarenlange opleiding tot spion om het koninkrijk te vernietigen of de strijd die zij haar man ziet leveren voor zijn volk en land; haar nieuwe thuisland? En ja, zelfs op papier is Aren heel aantrekkelijk.

De filmische beschrijving van de diverse landen, de gevechten en de reizen laten het verhaal tot leven komen. Het verhaal kent wat trage passages waarin er niet zoveel gebeurt, maar dat wordt dan weer afgewisseld door passages waarbij je snel wil doorlezen om te weten hoe het verder gaat. Maar ook dit past bij een huwelijk en een nieuw leven; het is niet altijd vuurwerk.

Wat het boek ook zeker een aanrader maakt, is de rol van de vrouwen. Het zijn allemaal sterke vrouwen die, vooral in Ithicana, als gelijkwaardig aan de mannen worden gezien. Ze bekleden belangrijke posities en staan hun mannetje. Een andere boodschap die uit het boek voortkwam was dat je niet alles moet geloven wat je verteld wordt. De waarheid zou wel eens anders kunnen zijn dan wat je denkt te weten. Doe je eigen onderzoek en trek dan je conclusies. Ik kan niet wachten tot het tweede deel vertaald is om verder te gaan met het verhaal van Lara en Aren. Ik waardeer het boek met 5 sterren.