Het kwaad in ons

Zaterdag, 14 april, 2018

Geschreven door: Corine Hartman
Artikel door: Sandra Veltmaat-Herklots

Het derde en laatste deel in de IJsseltrilogie

Corine Hartman’s IJsselmoorden-trilogie (eerder verschenen Sluipend gif en Een vlaag van waanzin) wordt afgesloten met dit onthutsende, rauwe familiedrama.

Het kwaad in ons is geïnspireerd op de Nederlandse Bonnie & Clyde die in 2014 in Twente slachtoffers maakten. De mannelijke helft van het duo werd als Braziliaans kind door een Nederlands echtpaar geadopteerd. Hartman, zelf adoptiekind, raakt met haar boek aan de wetenschap dat adoptiekinderen vaker in de criminaliteit belanden dan kinderen die bij hun biologische ouders opgroeien.

Over het boek

Simone Steenbeecks grootste wens was moeder worden. De zwangerschap bleef helaas uit en samen met haar man Richard kiest ze voor adoptie. Het stel adopteert de Braziliaanse Daniel en Nina. Simone raakte alsnog zwanger en het gezin wordt uitgebreid met dochter Veerle. Bijna twintig jaar later, woont het gezin in Hattem, een idyllisch stadje aan de IJssel, dichtbij Zwolle. Simone heeft er een patisserie en Richard werkt als leraar in Zwolle. Tot de kinderen in de puberteit komen, leiden ze een gelukkig leven. Voor Daniels puberteit verloopt heel moeizaam. En heel langzaam ontstaan er gaten in het warme nest dat Simone haar gezin wil bieden.

Heaven

Het verhaal geeft een kijkje in de wereld van adoptie en de problemen die je als gezin kunt tegenkomen. Ieder gezinslid heeft zijn eigen problemen. Door krampachtig vast te houden, verliezen ze zichzelf en de ander uit het oog. De zinsperikelen nemen toe en zorgen ervoor dat de lezer geboeid blijft.

Pure klasse hoe Corine Hartman het verhaal heeft opgebouwd in verschillende lagen vanuit Richard, Simone en de kinderen Daniel, Nina en Veerle. Het is indrukwekkend hoe ze de onmacht van elk gezinslid weet te verwoorden. Het gezin praat nog maar weinig en begrijpt elkaar niet. Moeder Simone probeert de boel bij elkaar te houden, maar ziet ook dat iedereen zijn eigen weg gaat. Met alle gevolgen. Met dit boek snijdt Corine Hartman een aantal maatschappelijke thema’s aan en legt de  nadruk op dat iedereen een verleden met zich meedraagt, dat grote impact heeft op zijn of haar leven. Een bijzonder boek, heel spannend. Kortom, een echte aanrader.

Over de auteur

Met vijf Gouden Strop-nominaties en twee Hebban/crimezone-Awards in haar bezit, geldt Corine Hartman als een van de meest gelauwerde en gewaardeerde thrillerschrijvers van ons land. Met Tomas Ross schrijft ze, onder de naam  Ross & Hartman, actiethrillers zoals Doodskopvlinder. Ook haar Jessica Haider-serie is zeer populair.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles

De dode die niet werd gemist

De nieuwe dood