Het laatste feest

Zaterdag, 28 januari, 2023

Geschreven door: Clare Mackintosh
Artikel door: Demi Stein

Een niet zo verfrissende nieuwjaarduik

[Recensie] Rhys Lloyd is een succesvolle en rijke man. In het dorp bezit hij meerdere vakantiehuizen grenzend aan het meer. Om zijn succes te vieren heeft hij alle buren uitgenodigd om het nieuwe jaar samen in te luiden. Rond middernacht drijft hij echter in het ijskoude meer.

Rechercheur Ffion Morgan wordt op de zaak gezet. ‘Haar’ dorp maakt over het algemeen niks mee, nu heeft ze een dorp vol met verdachten – Iedereen had immers een hekel aan Rhys. Ze heeft echter ook in haar privéleven problemen en de geheimen blijven zich opstapelen. De grote vraag: wie heeft Rhys vermoord?

Rechercheur Ffion Morgan
Ffion Morgan is een vrouwelijk rechercheur en hoofdpersonages zoals we in meer thrillers zien. Op nieuwjaarsdag wordt ze met een kater wakker en naast haar ligt een man van wie ze de naam niet eens kent. Ze is onafhankelijk, stoer maar heeft in haar privéleven problemen. Zij wordt samen met een andere rechercheur aangewezen om deze moord op te gaan lossen. Ze steekt haar armen uit de mouwen en hoewel het, door haar typerende karakter, een voorspelbare thriller lijkt, weet het verhaal je toch te verbazen.

Mackintosh vijfde thriller
Clare Mackintosh werkte voorheen binnen de politiewereld. In 2011 ging ze als freelancejournalist aan het werk maar inmiddels is ze fulltime schrijfster. Ze debuteerde met Mea Culpa dat direct een groot succes werd. Daarna schreef ze nog drie succesvolle thrillers en de roman Een onmogelijke keuze dat gebaseerd is op ware gebeurtenissen in haar eigen leven. Het laatste feest is haar vijfde thriller en het eerste deel van de Rechercheur Morgan serie.

De schrijfstijl van Clare Mackintosh is prettig. Het leest gemakkelijk weg, waardoor je door het boek heen vliegt. Daarnaast zet ze een hoofdpersonage neer die ondanks haar typerende karakter onwijs leuk om te volgen is. Mackintosh verwerkt ook nog eens een goede dosis humor in het verhaal. In combinatie met het spannende moordonderzoek, waarvan je erg graag wil weten hoe deze eindigt, zorgt dit tezamen ervoor dat je het boek liever niet meer weglegt.

Onverwachte plotwending
Aan het begin voelt Het laatste feest aan als een thriller zoals vele anderen. Toch blijf je hopen op een twist waardoor het boek weer als uniek gezien kan worden. Hoe meer geheimen ontrafeld worden, hoe spannender het wordt. Wanneer de ontknoping dan eindelijk aan het licht wordt, komt het hele verhaal in een ander daglicht te staan. De wending die Mackintosh hiermee ingezet heeft is tof gedaan. Het is onverwachts, uniek en goed uitgewerkt, waardoor het geheel realistisch overkomt en je het boek met een tevreden gevoel dichtklapt.

Het laatste feest is het eerste deel in de Rechercheur Morgan serie en zorgt ervoor dat je graag verder wil lezen in deze serie. Het is spannend, interessant en de personages krijgen genoeg diepgang. Zeker een aanrader voor detectiveliefhebbers. Hoewel het in eerste instantie geen origineel verhaal lijkt te zijn, word je toch omvergeblazen door het einde.

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Ik beloof je dat het niet altijd zo'n pijn zal doen