Ode aan de fantasie

[Recensie] Het land van Ooit is het knappe resultaat van de samenwerking tussen Femke Vanbelle, creative art director, en illustrator Flore Deman.

“Ondeugende maki’s nemen een bad,
Vrolijk spetteren ze alles nat.
Rondreizen kan op de rug van een kip.
Walnoten worden gebruikt als schip.”

De cover, in een mooi kleurenpalet, is meteen een fijne kennismaking met de fantasiewereld die in het verhaal wordt gecreëerd. Na het openslaan van het boek heten ijsbeer, lama, luiaard en nog andere vrienden je meteen welkom. Een fijne start!

Een groepje kinderen maakt een tekening van een land vol fantasie. De dieren en de mensen leven daar in harmonie én er gebeuren leuke en gekke dingen. Nadien gaan de kinderen samen op pad, over bergen en door diepe kuilen, tot ze plots echt in hun fantasieland terechtkomen. Tijdens het (voor)lezen is het fijn om op zoek te gaan naar de details in de illustraties die bij de tekst horen, zo valt er heel wat te ontdekken. Doordat Flore Deman steeds hetzelfde palet van zachte en bruine tinten gebruikt, komt er een rustgevend gevoel naar boven. Dit past mooi bij het verdere verloop van het verhaal, wanneer de nacht valt.

Uitdagend en origineel
De tekst is speels verwerkt en meandert vaak tussen de illustraties. De korte zinnen en woorden op rijm klinken zeer poëtisch en er zit een goede cadans in tijdens het voorlezen. Het land van Ooit is echt een feest voor de voorlezer én de toeschouwers. Doordat het taalgebruik zo lyrisch is, is dit verhaal voor sommigen misschien een kleine uitdaging. Maar doordat het boek nét afwijkt van de doorsnee voorleesverhalen is het zo wondermooi!

“De zon zakt.
Bijna nacht.
Gans van dons.
O zo zacht.”

Deze zeer verzorgde uitgave is absoluut een pareltje voor diegenen die een poëtische schrijfstijl en bijzondere illustraties naar waarde weten te schatten. Het land van Ooit is een ode aan de fantasie, in woord en beeld. Een land waarin kinderen van alle huidskleuren zo fijn samenleven met dieren groot en klein, een land waarin de gekste dingen gewoon werkelijkheid kunnen zijn.  Durf te dromen, durf fantaseren!

“Blijf speels,
dan verdwijnt het nooit,
dit magische land van Ooit.”