Het lavendelmeisje

Zaterdag, 27 augustus, 2022

Geschreven door: Paul van der Mark
Artikel door: Hanneke van de Water

Echte emoties in sterke thriller van Paul van der Mark

[Recensie] Marinde Jacobs is het hoofdpersonage in Het lavendelmeisje. De romantische vakantie die Marinde voor ogen had, verloopt niet volgens verwachting. Een raadsachtige ontdekking op een foto in een museum in Frankrijk en het onverwachte overlijden van een oudere vrouw in Lourdes zetten een kettingreactie van gebeurtenissen in werking. Als dan ook nog mensen zich bedreigd gaan voelen en nergens voor terugdeinzen, komen er zelfs levens in gevaar.

“De abt zette het op het tafeltje. ‘Vergeef me, ik heb erin gekeken, niet uit nieuwsgierigheid maar zonder erbij na te denken heb ik het geopend toen een broeder het mij bracht. Het enige dat ik gezien heb is een oud horloge en een misboekje. Ik geef het aan jullie.”

Met Het lavendelmeisje levert Paul van der Mark een verrukkelijk boek af dat het midden houdt tussen een roman en een thriller. Zijn hoofdpersonage – Marinde – zal elke lezer direct in zijn of haar hart sluiten.

Van der Mark presenteert Marinde als een gepassioneerde, stoere, maar ook liefdevolle vrouw. Ook zijn andere personages weet de auteur overigens uitstekend te karakteriseren. De constructie van het verhaal zit goed in elkaar, met diverse knappe wisselingen tussen heden en verleden en een ingenieus plot. Hij wisselt bovendien de roman(tische) en thrillerelementen subtiel af waardoor het een intrigerend geheel wordt.

“De luiken waren aan de buitenkant afgesloten. Een lichte paniek maakte zich van haar meester. Hoe kan dat nu? Ze rende de gang in naar de eetkamer die achter de woonkamer lag en aan de tuin grensde. Ook daar zag ze tot haar verwondering dat de luiken gesloten waren.”

De dialogen zijn fris en geloofwaardig en de omgevingstekeningen zijn van hoog niveau. Dat alles, gepresenteerd in een vlotte en beeldende schrijfstijl, maken Het lavendelmeisje tot een zeer aangename verrassing. Het grootste talent van Paul van de Mark is echter de wijze waarop hij de emoties van zijn personages in woorden vat. Hij ziet kans die emoties werkelijk over te brengen. Een talent dat lang niet alle auteurs bezitten, terwijl ze toch verder bijzonder goed kunnen schrijven. Het is dan ook te hopen dat Van der Mark verder gaat met schrijven.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi