Het leven van een allerbeste vriend 3 - Grappige griezels

Vrijdag, 29 oktober, 2021

Geschreven door: Jeff Kinney
Artikel door: Sonja Hubregtse

Lachen en griezelen geblazen

[Recensie] Boe! Als je hiervan schrok, kan je maar beter een ander boek kiezen. Het is namelijk lachen én griezelen in het derde deel van Het leven van een allerbeste vriend.

In de hilarische, maar schrikwekkende gruwelwereld van Theo Thorbecke ontmoet je zombies, mummies, vampiers, aliens en nog veel meer. Pak daarom snel je zaklamp en kruip diep onder de dekens. Theo’s verhalen lijken grappig, maar pas op!

Grappige griezels is onderverdeeld in 14 korte hoofdstukken. Dit heeft als voordeel dat je een hoofdstuk voor het slapengaan kunt lezen. Nu vraag je je misschien af of dat handig is voor het slapengaan, maar het is en blijft een kinderboek. Het zijn inderdaad Halloweenachtige verhalen met spoken, mummies etc. Als je, als jonge lezer, erg snel angstig bent is dit misschien niet het geschikte boek voor je. Als je wel graag griezelt, zul je hier zeker van genieten.

Het boek is een graphic novel waarbij de tekst veel afgewisseld en aangevuld wordt met eenvoudige, maar zeer grappige zwart-wit illustraties. Het taalgebruik is kinderlijk te noemen (alsof een kind iets heeft opgeschreven) en leest vlot. Het boek is zeer geschikt voor kinderen die niet zo van lezen houden door de lay-out, het grote lettertype en de makkelijke woorden. Het is erg origineel dat de auteur schriftlijnen heeft gebruikt. Dit geeft een speels effect.

Trouw

De korte losse verhalen zijn erg aantrekkelijk voor kinderen vanaf 8 jaar. Ieder hoofdstuk vertelt een belevenis over een ander personage. Het zijn gebeurtenissen die niet waargebeurd kunnen zijn, maar herkenbare locaties (bijvoorbeeld op school en thuis) waarin personages bijzondere belevenissen meemaken; lekker aangedikt en zeer humoristisch. Niets is gek genoeg. Iedere keer denk je als lezer dat het niet gekker kan worden in het verhaal, maar telkens gebeurt het toch. De schrijver heeft herkenbare elementen voor kinderen toegevoegd (gamen, emoji’s, tv’s, etc.) waardoor de interesse zeker gewekt wordt.

Naast humoristische en griezelige avonturen, heeft de schrijver ook wat serieuzere, dagelijkse punten in het verhaal meegenomen. Zo komt vriendschap en verliefdheid met de bijbehorende emoties (jaloezie, verlegenheid, etc.) ook voor. En laat Jeff Kinney zien dat iedereen kan leren van z’n fouten.

Een humoristisch boek om tijdens de donkere dagen te lezen. Een (soms enigszins flauw) verhaal over in skeletten veranderde mensen, groeiende aardbeivlekken, een mummie die wraak neemt en mummiekrachten. Hoewel de vorige boeken meer variëteit in onderwerpen hadden (dit boek gaat over spookachtige thema’s), geef ik dit boek toch zeker 3,5 ster.

Voltreffer

Het leven van een Loser 16 - Voltreffer