Het licht dat door het donker danst

Zaterdag, 29 januari, 2022

Geschreven door: Yuval Zommer
Artikel door: Katelijne van Alem

“Iedereen wilde in ons midden zijn”

[Recensie] Heb je weleens het Noorderlicht gezien? “Zij is de hoop die glinstert, zij zijn de gloed die glimt en danst”. In het Hoge Noorden danst dit Noorderlicht tijdens de winters langs de hemels. Yuval Zommer neemt ons in dit verhaal mee naar alle streken waar het Noorderlicht te zien is, en langs iedereen, mens en dier “die graag in ons midden wil zijn”.

Tuimelen door wolken
In het begin van dit prachtige boek wordt het Noorderlicht geïntroduceerd door Yuval Zommer in woord en beeld. Hij is erin geslaagd om je direct het verhaal in te trekken en ook getroffen te worden door het wonder van dit verschijnsel. Het licht tuimelt door de wolken heen en vindt zijn weg, en krijgt zoals in een droom allerlei mooie kleuren. Door het donker danst dit licht verder als een sluier bij elkaar.

De prenten in dit boek zijn magisch, je zou erdoor geïnspireerd kunnen raken je kleurpotloden voor de dag te halen en zelf ook allerlei kleuren op papier te zeggen om het licht tot leven te brengen.

Dans
Het verhaal wordt als een soort dans, zoals het licht zelf ook is, verteld. Het ritme en de rijmende zinnen lezen prettig voor en laten zien hoe allerlei streken meekijken naar het Noorderlicht. Zo zien we beren, robben en puffins, maar ook allerlei mensen, land en zee. Het licht straalt van de pagina’s af en je ziet de beweging doorgaan. Hierdoor spreekt het boek jong en oud aan, echt een aanrader. Zoals achterop het boek te lezen is, is het een prachtig prentenboek om samen van te genieten tijdens de feestmaand, maar ook in de rest van het jaar mooi om erbij te pakken!

Het Knalgoede Knutselboek (4-12)

Het Schitterende Samen Boek

Het licht dat door het donker danst