Het licht in ons

Dinsdag, 13 december, 2022

Geschreven door: Michelle Obama
Artikel door: Evert van der Veen

Persoonlijke ervaringen van First Lady

[Recensie]  Het boek Het licht in ons wordt gepresenteerd als een verhaal met herkenbare levensvragen, persoonlijke ervaringen en originele inzichten: “Op de volgende bladzijden zul je eerder een reeks eerlijke overdenkingen vinden die gaan over wat het leven me tot dusver heeft geleerd en met welke handvatten en hefbomen ik me erdoorheen kon slaan” (p. 23).

Michelle Obama blijft dicht bij haar eigen levenservaringen die, gezien haar opleiding en bijzondere positie in het Witte Huis, natuurlijk niet doorsnee zijn. Toch is ze vooral mens in dit boek die vertelt over wat zij meemaakt, hoe zij dingen beleeft en over mensen in haar omgeving die zij ontmoet. Het zijn alledaagse, kleine gebeurtenissen zoals mensen die kunnen meemaken in hun leven, waarin dingen vaak anders lopen dan je denkt en waar niet overal bevredigende of pasklare oplossingen voorhanden zijn.

Het licht in ons heeft een persoonlijke toon waarin Michelle Obama erg eerlijk is zoals op dit moment: “Ik denk dat ik in mijn leven nog nooit zo bezorgd ben geweest als toen Barack me vertelde dat hij zich kandidaat wilde stellen voor het presidentschap”(p. 66). Zo vertelt zij vanuit haar ervaringen als vrouw en moeder en in dat alles komt haar positieve levensinstelling naar voren. Haar kracht komt naar voren tijdens een toespraak in 2008 voor de presidentsverkiezingen. Kort voor haar optreden blijkt de rechter autocue, die haar tekst laat zien, defect te zijn. Het tekstscherm recht voor in de zaal wordt onzichtbaar doordat de menigte kaartjes met Michelle omhoog houdt. Ze heeft haar tekst dermate goed uit het hoofd geleerd, volledig ingestudeerd, dat ze zich er uitstekend doorheen slaat.

Dit boek heeft niet de pretentie om goed doordachte beschouwingen over het leven te presenteren. De titel Het licht in ons suggereert wel iets van een levensfilosofie, een innerlijke inspiratiebron die in de manier van leven naar buiten komt en andere mensen daarin laat delen. Dat is eigenlijk niet het geval en dat is misschien een gemiste kans. Het boek is een aardige aaneenschakeling van herinneringen, ontmoetingen en gebeurtenissen die wel lezenswaardig zijn maar een diepere emotionele of spirituele laag die alles draagt en verbindt, ontbreekt. Dat maakt dat de verwachting waarmee ik aan dit boek begon toch niet is uitgekomen.

Michelle Obama was First Lady in de Verenigde Staten van 2009 tot 2017. Ze studeerde aan de Princeton University en rechten aan de Harvard University. Daarna werkte ze als jurist bij een advocatenkantoor in Chicago waar ze Barack Obama leerde kennen. Ze publiceerde eerder Mijn verhaal.