Het lied van mijn hart

Vrijdag, 12 april, 2019

Geschreven door: Lizzie van den Ham, Lily Frank
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Een heerlijk verhaal

[Recensie] Anne gaat als muziekdocente mee op schoolreis naar Brussel. Ondanks dat ze het goed kan vinden met haar leerlingen heeft ze hier weinig zin in. Op haar vorige school is haar contract niet verlengd en laat nu net die school ook meegaan op schoolreis waardoor ze opgescheept zit met haar opvolger Sjoerd die ook nog eens het neefje van haar oude directeur blijkt te zijn. Behalve Anne krijgt ook Liv, een leerling van het Thorbecke college, de schrik van haar leven wanneer ze oog in oog komt te staan met Kim Ji Ho haar grootste concurrent tijdens Den Haag’s Got Talent. Zullen de beide dames zich kunnen vermannen of wordt deze schoolreis een regelrechte ramp?

Voordat ik dit boek las, had ik eigenlijk nog niks van beide auteurs gelezen en daar heb ik nu achteraf best spijt van. Wat een heerlijk verhaal wordt hier verteld. Naast het feit dat het echt een feelgood roman is, leerde ik ook nog allerlei dingen van Brussel kennen. Zelf ben ik pas nog een dagje in Brussel geweest, maar voordat ik dit boek las had ik nog nooit van Jeanneke Pis gehoord. Het wordt dus tijd voor nog een tripje naar Brussel om dit beeldje te gaan bekijken.

De schooltrip zelf deed mij ook terugdenken aan mijn eigen tripjes van de middelbare school. Er zaten best wel wat herkenbare momenten in het verhaal en dit zorgde ervoor dat ik wilde blijven lezen. Al snel kwam ik tot de ontdekking dat Lizzie van den Ham meer boeken heeft geschreven die zich afspelen op het Thorbecke college. Ik kon dit verhaal heel goed volgen zonder deze boeken gelezen te hebben, maar wellicht is het leuker om eerst met die boeken te beginnen zodat je de overige docenten ook beter leert kennen.

Ondanks dat je als lezer weet hoe dit gaat eindigen, blijft het een heerlijk verhaal. De hilarische momenten worden afgewisseld met romantiek, vriendschap en ruzies en dit is eigenlijk ook precies wat ik me herinner van mijn schoolreizen. Het boek krijgt van mij dan ook 3,5 ster want ondanks dat het misschien geen verhaal is met een verrassend plot, heeft het me wel weer even laten terugdenken aan mooie momenten uit mijn eigen leven.