Het lot van de roos

Zaterdag, 14 januari, 2023

Geschreven door: K.T. Sterling
Artikel door: Demi Stein

Stage bij bij het Instituut voor Zeldzame en Exotische ziektes

[Recensie] Isabelle is zeer wetenschappelijk ingesteld. Voor elke rare en zeldzame ziekte is uiteindelijk wel een oplossing te vinden. Ze besteedt al haar energie aan haar studie en aan haar stage bij het Instituut voor Zeldzame en Exotische ziektes. Wanneer een oude jeugdvriend als patiënt binnenkomt beginnen er rare dingen te gebeuren in het leven van Isabelle. Blijkt haar wereld dan toch anders te zijn dan dat zij altijd dacht?

Introductie tot een magische wereld
Het lot van de roos bevat minder dan tweehonderd pagina’s en voelt hierdoor meer als een novelle dan een volledig boek. Dit boek draait daarnaast veel om de opbouw van deze magische wereld, waardoor er weinig diepgang ervaren wordt. Het voelt als een introductie naar een grote en magische wereld, wat er zeker voor zorgt dat men nieuwsgierig wordt naar een eventueel volgend deel. Maar wanneer je naar dit verhaal op zichzelf kijkt, krijg je toch het gevoel dat je wat mist.

Isabelle leeft in een wereld zoals wij hem eigenlijk ook kennen. Maar nu komt Isabelle erachter dat er op onze planeet ook magische wezens, zoals weerwolven, fae’s en vampiers, te vinden zijn. Als lezer weet je net zoveel over deze wereld als Isabelle: vrijwel niks dus. Het is daarom ook logisch dat deze wereld zich langzaam ontvouwt, je moet immers de tijd krijgen om te begrijpen wat er allemaal gaande is.

Voor mijn gevoel bestaat dit boek echter met name uit het ontwikkelen van deze magische wereld. Dit gaat traag, wat op zich prima is, maar daar tegenover gaat de actie, wanneer deze eenmaal in het boek gebracht is, onwijs snel. Het tempo ligt hoog, er gebeurt veel en als lezer word je achtergelaten met vragen. Wanneer de spanning wat hoger is, wordt er van de lezer verwacht het hoofd er wel bij te houden, anders vliegen eventuele belangrijke details je mogelijk over het hoofd. De relatieontwikkelingen hebben daarnaast ook een vlot tempo en voelen hierdoor wat onrealistisch aan.

Smaakt naar meer
Het lot van de roos klinkt als een interessante wereld. Het is een hervertelling van Belle en het Beest en de magische aspecten komen goed naar voren. Dit in combinatie met de prettige en soepele schrijfstijl van K.T. Sterling zorgen ervoor dat je graag meer wilt weten over Isabelle, haar wereld en haar afkomst. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar ik ben zeker benieuwd naar een volgend boek en hoe het verhaal dan gaat lopen.

K.T. Sterling heeft er altijd al van gehouden om verhalen te schrijven. In 2020 debuteerde ze met haar YA-fantasy boek Meermintranen, uitgegeven door Uitgeverij Storyland. Recent schreef ze de Belle en het Beest hervertelling Het lot van de roos, uitgegeven bij Hamley Books.

Het lot van de roos is een YA-fantasy die zeer geschikt is voor beginnende fantasy-lezers. Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken en je volgt het verhaal van Isabelle vanuit de derde persoon. Het geeft een introductie in een wereld zoals wij hem kennen, maar dan met magische wezens erin. Deze introductie doet echter smaken naar een uitgebreider verhaal over Isabelle in deze interessante wereld.

Voor het eerst gepubliceerd op Meerboekenblog.nl