Het Mediterrane forest feast kookboek

Zaterdag, 1 mei, 2021

Geschreven door: Erin Gleeson
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Veel kleine gerechten, salades, pasta en groenten

[Recensie] Een nieuw boek van Erin Gleeson stemt me vrolijk. Haar vorige boek Het nieuwe forest feast kookboek (lees hier de recensie) is van mei 2018 dus het werd heus tijd voor een nieuwe.
De opzet van Het mediterrane forest feast kookboek is bijna gelijk aan haar vorige boek. In deze uitgave staan wat meer foto’s. En dat is logisch want Erin Gleeson maakte, samen met haar man en twee hele jonge kinderen, een reis van drie maanden door het zuiden van Europa. Ze bezochten Portugal, Spanje, Zuid-Frankrijk en Italië. Dit allemaal om inspiratie op te doen en ik kan je vertellen, dat is gelukt.

Het boek begint met een uitgebreid verslag van de reis die gemaakt werd in 2017 en door haar manier van vertellen reizen we een beetje mee. We reizen een beetje weemoedig mee want een dergelijke vakantie kun je op dit moment, zo midden in de coronacrisis, beter uitstellen. Des te fijner is het om weg te dromen bij de foto’s, tekeningen en recepten in haar boek. De recepten zijn geen klassiekers maar zelf bedacht. Al herken je in veel gerechten wel de klassiekers zoals we die kennen. Zoals ook in het vorige boek is alles vegetarisch. Dit keer zien we wat meer kleine gerechten die vrijwel allemaal heel makkelijk te maken zijn.

Ook nu weer is er veel aandacht voor kleine gerechten, salades, pasta en groenten. Vlak overigens de andere hoofdstukken ook niet uit want wat een heerlijke dingen zien we voorbijkomen. Bij de sauzen viel mij de citroenvinaigrette met Parmezaanse kaas op. Die kun je bij veel gerechten gebruiken. Een walnoten-dipsaus ziet er heerlijk uit. De Aperol Spritz met grapefruit en tijm staat op de lijst voor aankomende zomer. Bij de salades is het watertanden. Salade van goudgele biet en sinaasappel of van geschroeide venkel en mandarijn. De gebakken linzensalade is een maaltijd op zich. De aubergine-pizette zijn klein maar dan neem je er gewoon twee! Tartelettes met pompoen en crème anglaise zijn spectaculair en heel makkelijk te maken.

En nog deze week zetten we pappardelle met in heel dunne plakjes gesneden spruitjes op het menu.

Pf

Zo kan ik nog wel even doorgaan.