Het meisje en de nacht

Woensdag, 10 juli, 2019

Geschreven door: Guillaume Musso
Artikel door: Patrice van Trigt

Een mooi verhaal met flink wat mysterie

[Recensie] Het is 25 jaar geleden dat ze elkaar voor het laatst zagen. Schoolvrienden Thomas, Maxime en Fanny hebben geen contact meer met elkaar gehad nadat ze het elitaire Internationale Saint-Exupéry Lyceum verlieten. Met z’n drietjes dragen ze een afschuwelijk geheim met zich mee dat alles te maken heeft met de mysterieuze verdwijning van Vinca, destijds hun gezamenlijke vriendin. Nu zijn ze na al die jaren weer samen, op uitnodiging van het lyceum begeven ze zich op dezelfde locatie maar in een totaal andere situatie. Echter is het deze keer minstens zo heftig. Het is wel vaker dat een samenloop van omstandigheden aanleiding is tot het spreekwoordelijk afbreken van muren, maar nu dat letterlijk staat te gebeuren komt het verleden weer naar boven. Deze sloop is reden tot paniek want die vindt plaats op de plek des onheils waardoor de drie nog steeds worden achtervolgd. Wanneer ze in de gaten krijgen dat er blijkbaar nog iemand op de hoogte zou zijn van wat er destijds is voorgevallen, en wat er op het spel staat, komen zowel heden als verleden op losse schroeven te staan. En niet alleen voor de vrienden. Is er een mogelijkheid de schade te beperken?

Met Het meisje en de nacht heeft Guillaume Musso wederom een mooi verhaal geschreven met flink wat mysterie. Waar zijn vorige boeken zich vooral in New York afspeelden gaan we in dit boek naar de Franse Riviéra. Wellicht daarom dat de symboliek met hoofdpersonage Thomas opviel en mij dit meteen aan de auteur zelf deed denken. Specifieke karakterschetsen zijn mooi in het verhaal verwerkt, en je vraagt je af wat fictie is en wat niet, hoeveel van Thomas is van de auteur zelf?

Musso heeft ook deze keer weer een behoorlijke dosis geheimzinnigheid door het verhaal verweven. Door middel van flashbacks neemt hij je mee terug naar 1992 en de gebeurtenissen rondom Vinca. Maar het gaat niet alleen over haar. Alle personages hebben een rol in het geheel en dragen op hun eigen manier bij aan een bizar verhaal. Jaloezie, geheimen, afgunst en het ophouden van imago’s staan hoog in het vaandel. Niets is wat het lijkt in dit verhaal, niet in het nu en niet in het verleden.

Musso is een ster in het beeldend beschrijven van zowel karakters, sfeer en omgeving. Hierdoor leest ieder boek van hem als een film. Ook nu is dat niet anders, je ziet alles zo voor je zonder daar moeite voor te hoeven doen. De prachtige Côte D’Azur heeft een adembenemende rol in het verhaal en is zo gedetailleerd beschreven dat je je in een ware filmklassieker waant. De grote verschillen m.b.t. zijn personages vallen ook in dit boek op en omdat Musso niet schroomt uitersten tegenover elkaar te zetten is het altijd afwachten wat er gaat gebeuren. Musso is namelijk alles behalve voorspelbaar en dat blijkt gelukkig nu ook zo. Hij neemt heftige emoties zoals depressie, schuldgevoelens, wraak en oud zeer onder de loep. Daarnaast is de tweede verhaallijn in het boek ook erg heftig, gevoelsmatig lees je twee boeken in één. Dat heeft als voordeel dat continu je nieuwsgierigheid actief blijft.

Een paar puntjes zijn opvallend, die kunnen met de vertaling te maken hebben of een tikfout. Op pagina 69 begeeft het verhaal zich aan het begin van schooljaar september 1992/1993. Er wordt gesproken over het versturen van een SMS. Echter is dat niet mogelijk, want de eerste SMS ooit is verstuurd in december van dat jaar door de software-engineer die deze dienst heeft ontwikkeld. Vervolgens wordt op de flaptekst gesproken over de vriendengroep Manon, Maxime en Thomas, echter moet Manon Fanny zijn. Ook is het jammer dat de flaptekst enorm veel informatie weggeeft met cruciale informatie over het verhaal.

Het meisje en de nacht is een mooie misdaadroman. Het kent genoeg interessante personages, intriges, dubbele lagen, geheimen en vage gebeurtenissen om de lezer flink bezig te houden maar er is geen sprake van tenenkrommende spanning. In de laatste tachtig pagina’s komen alle verhalen samen en dan is er wel even sprake van een verrassingseffect. Dit komt ook omdat er onverwacht personages hun intrede doen en hun verhaal vertellen. Een mooi boek dat zich afspeelt in een prachtige omgeving, dat omvat de omschrijving voor deze Musso het beste. Het is niet zijn beste boek tot nu toe maar zeker een aanrader. 3 sterren voor Het meisje en de nacht.

Het meisje uit Brooklyn

Het meisje en de nacht

Het geheime leven van schrijvers