Het meisje met de blauwe steen

Zaterdag, 18 maart, 2023

Geschreven door: Maranke Rinck, Martijn van der Linden
Artikel door: Rita Pontororing

Lapis lazuli

[Recensie] Een kinderkunstboek kan uitnodigen tot het bezoeken van een museum met aandacht voor één kunstenaar. Helaas zal dit bij Johannes Vermeer moeilijker gaan. In Het meisje met de blauwe steen komen er werken van Vermeer langs. Het zal waarschijnlijk niet haalbaar zijn om met kinderen deze expositie te bezoeken. De huidige expositie is al vanaf de aankondiging druk bezocht en kaartjes zijn nauwelijks verkrijgbaar.

Best wel jammer want in Het meisje met de blauwe steen heeft illustrator Martijn van der Linden een aantal hele bekende werken van Vermeer verwerkt met het verhaal van Jo. Een meisje, zo vertelt Maranke Rinck, dat geld verdient door pakketjes rond te brengen. Deze keer heeft ze een zeer kostbare steen die zij bij de kunstschilder Vermeer moet bezorgen. Als zij dit aflevert bij de schilder stelt de kunstenaar haar een héle bijzondere vraag.

Werken van Vermeer als illustratie
De werken die Van der Linden gebruikt in de illustraties zullen voor volwassenen waarschijnlijk herkenbaar zijn. Zoals bijvoorbeeld de illustratie dat Jo door de poort loopt om Delft binnen te komen, is een stuk uit Vermeers ‘Gezicht op Delft’ te zien. Vervolgens loopt ze door ‘Het straatje’ waar ze naar binnen mag om haar pakje af te leveren. Jo bezorgt het pakje bij een rijke dame, ‘Vrouw met het parelsnoer’. Helaas staan er geen afbeeldingen van de werken achterin het boek of de namen van de werken.

In kinderboeken, dat geldt zeker voor prentenboeken, dienen illustraties als een ondersteuning c.q. verheldering van het verhaal. Voor kinderen zal het duidelijk zijn dat de wereld van Vermeer zich niet afspeelt in deze tijd.

De kostbare steen die het meisje bij Vermeer moet afleveren een stukje blauwe steen, lapis lazuli gebruikt de schilder om verf van te maken. Het is aan de voorlezer om te vertellen dat er heel vroeger geen tubes verf bestonden maar dat de schilders zelf hun verf moesten maken.

Welk werk?
Misschien wordt het beroemde werk van Vermeer met dit boek wel bekend bij kinderen. Om welk werk het gaat? Dat heeft te maken met de zeer bijzondere vraag van de kunstschilder aan het meisje Jo.

Het meisje met de blauwe steen is een poging om kinderen kennis te laten maken met de schilder Vermeer, maar meer dan een oppervlakkige kennismaking is het niet. Of kinderen echt van dit verhaal kunnen genieten is twijfelachtig. Toch is dit boekje een waardevolle bijdrage om kinderen al jong kunst te laten zien van Vermeer. Het is leuk om door voorlezen over Vermeer kinderen een indruk te geven van deze kunstschilder. En Johannes Vermeer is zeker een schilder die een plaatsje verdient om aandacht te genereren bij jonge kinderen.

Om een indruk te krijgen van dit kinderkunstboek, hierbij de link naar het leesfragment.

Pf