Het meisjesmanifest

Zaterdag, 23 april, 2022

Geschreven door: Carlie van Tongeren
Artikel door: Marcia van der Zwan

Stop slutshaming!

[Recensie] Na een ontzettend fijne zomer met Lars keert Tess terug naar haar laatste jaar op de middelbare school. Opeens is ze het onderwerp van het ‘Slettenlied’. Iedereen heeft een mening over haar. Tess is boos en verontwaardigd. Ze besluit het er niet bij te laten zitten: ze mag toch zeker zelf weten wat ze doet? Het meisjesmanifest is een belangrijk boek over slutshaming en de verschillende standaard die in onze maatschappij geldt rond seks. Voor jongens is vrijblijvende seks stoer en helemaal prima. Meisjes die voor hun plezier seks hebben worden echter algauw als hoeren bestempeld. Ik vind het fijn dat Carlie van Tongeren een dergelijk onderwerp aankaart in dit goedgeschreven Young Adult boek.

Vrijblijvende seks, onzekerheid en aanranding
Het is zomer. Tess gaat niet op vakantie, omdat haar vader behandeld moet worden tegen kanker. Om haar hoofd leeg te maken gaat ze naar het strand en daar ontmoet ze Lars. Wat begint als een fijne vriendschap leidt algauw tot vrijblijvende seks. De twee hebben geen relatie, maar delen wel de lakens. Ondanks het verdriet om haar vaders ziekte, heeft Tess op deze manier een fantastische zomer. Wanneer ze terugkomt op school lijkt echter iedereen van haar seksuele escapades met Lars te weten. Mensen vinden haar een hoer. Er is zelfs een lied over haar geschreven, het ‘Slettenlied’. Tess besluit het hier niet bij te laten zitten – waarom wordt enkel zij afgerekend op de vrijblijvende seks die ze deze zomer had? Waarom mogen vrouwen niet gewoon van seks genieten? Samen met haar vriendinnen Kati en Sara gaat ze de strijd aan.

Kati zweert bij adviesartikelen uit tijdschriften en voelt zich vaak erg onzeker over zichzelf. Vooral met haar lichaam heeft ze geen goede relatie. Haar zelfbeeld is allesbehalve positief. Ze houdt van zingen en gitaarspelen, maar staat absoluut niet graag in de spotlights. Als Tess opeens in het middelpunt van de belangstelling komt te staan, probeert ze zo goed als ze kan te helpen – maar dat lukt niet door op de achtergrond te blijven.

Sara heeft juist besloten dat dit schooljaar Het Jaar Zonder Jongens wordt. Een aantal jaar geleden is ze aangerand op een feestje. Dit heeft ze nooit aan iemand durven vertellen. Bovendien geeft ze zichzelf de schuld, waardoor ze hier nog steeds enorm mee zit en een negatieve associatie heeft met seks. In Het Jaar Zonder Jongens probeert ze eindelijk deze verschrikkelijke ervaring een plaatsje te geven. Ze gaat in gesprek met haar beste vriendinnen, haar moeder én een therapeut. Stap voor stap leert ze hoe ze zich weer open moet stellen.

Foto’s van piemels en online pestgedrag
Het meisjesmanifest is absoluut een boek van deze tijd. Carlie van Tongeren laat zien hoe gemeen mensen kunnen zijn, niet alleen in het echte leven maar vooral ook op social media. De pesterijen tegen Tess verplaatsen zich namelijk al snel van het schoolplein naar Instagram en Facebook. Bovendien krijgt ze ook ontzettend veel (anonieme) haatberichtjes en dickpics.

Carlie van Tongeren schuwt de heftige thema’s niet. Naast online pesten en slutshaming komen ook onderwerpen als aanranding en een negatief zelfbeeld aan bod. Ik denk dat het erg belangrijk is om dergelijke thema’s bespreekbaar te maken. Helaas komen veel jongeren hiermee in aanraking en zullen velen van hen zich herkennen in dit verhaal. Deze herkenbaarheidsfactor maakt onderwerpen als deze hopelijk ook makkelijker bespreekbaar. Ik hoop dat dit boek lezers kan helpen hun eigen problemen onder de loep te nemen en te bespreken. Hulp zoeken is belangrijk en dat blijkt ook uit dit verhaal.

Feminisme voor beginners
De feministische ondertoon van Het meisjesmanifest sprak mij enorm aan. Hiermee wordt onze huidige maatschappij aan de kaak gesteld. Waarom krijgt Tess alle shit over zich heen, terwijl Lars precies dezelfde zomerflirt achter de rug heeft? Waarom mogen meisjes geen vrijblijvende seks hebben?

Het verhaal wordt uit drie perspectieven verteld – en dat is waar voor mij het schoentje een beetje wringt. De vriendschap tussen de drie meiden vond ik fantastisch en zeer realistisch overkomen. Tess heeft een zeer uitgesproken mening en een eigen stem. De andere twee dames (Kati en Sara) kon ik echter maar moeilijk uit elkaar houden. Ik moest soms echt even terugbladeren of op de achterkant spieken om te zien wie wie was. Ook het einde van het boek vond ik een beetje te veel ‘eind goed al goed’. Opeens gaat alles wel heel gemakkelijk.

Het meisjesmanifest is een feministische Young Adult die de lezer aan het denken zal zetten over de scheve seksuele standaard in onze maatschappij. Ook meisjes moeten immers van vrijblijvende seks kunnen genieten, zonder voor hoer of slet uitgemaakt te worden. Naast slutshaming komen ook onderwerpen als aanranding, (online) pesten en onzekerheid aan bod. Een heftige thematiek verpakt in een heerlijke schrijfstijl en een warm bad van vriendschap – al vond ik het persoonlijk soms moeilijk om de beide vriendinnen van Tess uit elkaar te houden. Desalniettemin vind ik het belangrijk dat boeken zoals deze geschreven worden om thema’s als slutshaming bespreekbaar te maken. Feminisme voor beginners, ik ben fan.

Eerder verschenen op Boekvinder.be

Blossom Books Shorties 1 - Het zusje van

Het meisjesmanifest