Woensdag, 5 januari, 2022

Geschreven door: Dominique Biebau
Artikel door: Joke Zwier

ijzingwekkend verhaal

“Wie ik ben maakt niet uit.
Wáár ik ben , dat is belangrijk.”

[Recensie] Dominique Biebau is een Vlaamse thrillerschrijver en dichter die in het dagelijks leven Nederlands en Engels geeft op een middelbare school. Biebau won diverse prijzen voor zijn werk: Hercule Poirotprijs, de Gouden Strop en de Ward Ruyslinck-prijs. Met Het mollenfeest heeft Biebau een opmerkelijke thriller geschreven waarin gespeeld wordt met taal en het verleden belangrijk is.

Het verhaal is opgedeeld in 9 delen, die weer onderverdeeld zijn in subhoofdstukken waarboven een naam en jaartal staat. Het mollenfeest begint in 2018 met een gebeurtenis die vraagtekens oproept. Want wie zijn de personages die hierin voorkomen? Dan gaat het verhaal verder in 1986 en maken we kennis met de nichten Griet, Anna, Isabelle en Carla op de hoeve Brise-tout van hun grootouders. Brise-tout staat in het bos bij het plaatsje Mollendaal, dat een belangrijke plaats in het verhaal inneemt. De nichten zijn tien jaar oud en opa’s werkkamer is verboden terrein, maar dan pakt Griet op een dag de sleutel en gaat er heen.

Deze impulsieve handeling verandert haar hele leven. “Nooit praatte ze over wat ze die dag in opa’s kamer had gezien.” Het leven gaat verder en Griet wordt steeds stiller en melancholischer. Er komt een breuk tussen de nichten doordat Griet niet wil praten over wat zij ontdekt heeft. Jaren later als ze eenmaal volwassen zijn, houden de nichten een reünie en keren naar Mollendaal terug en hervatten hun vriendschap. Alleen de geboorte van de gehandicapte Jona, zoon van Anna verandert iets in de onderlinge verstandhouding. En dan pleegt Griet, de meter van Jona zelfmoord. Of tenminste dat denkt men…..

Ons Amsterdam

In het verhaal wordt met meerdere verhaallijnen gewerkt. Er zijn verschillende ontknopingen die zorgen voor een aha effect bij de lezer. Hierdoor is het verhaal continue boeiend. Door de steeds wisselende perspectieven krijgt de lezer inzicht in de karakters van de personages en wordt geprikkeld om door te blijven lezen. Het mollenfeest wordt als een literaire thriller weggezet, maar voelt lange tijd niet als een thriller, maar gewoon als een roman die heerlijk leest en vol intriges zit. Tijdens het lezen roepen de diverse hints in het verhaal vraagtekens op. Wat gaat er gebeuren? Door flashbacks naar 1993 en 1985 leert de lezer geheimen kennen, die later in het verhaal hun plek vinden. Tijdens het subtiel vertelde verhaal is er een verwachting dat er iets te gebeuren staat, maar wat? Dat is een vraag.

“Er hing een vreemde beklemming in de lucht, alsof er iets onherroepelijks stond te gebeuren.”

Bij het begin van een deel staat een cursief gedrukte tekst, die na het lezen van Het mollenfeest duidelijker wordt. Deze fragmenten geven een spanningsopbouw, want wie is er aan het woord? En wat heeft deze persoon voor? “Tot nu toe was ze er in geslaagd haar gewelddadige neigingen voor de buitenwereld verborgen te houden.” Biebau speelt met taal, er komen veel aforismen in het verhaal voor. Hierdoor spreekt zijn schrijfstijl tot de verbeelding van de lezer. Het mollenfeest is een rustig verteld verhaal waarin een aantal (zelf)moorden voorkomen, die vraagtekens oproepen en vol zit met mooie zinnen die de personages beschrijven.

“De deuren in zijn hoofd waren oud en bezaten sloten noch grendels, zodat donkere gedaanten zich met alle gemak door hun kieren en spleten konden wringen.”

Ik heb tijdens het lezen regelmatig een glimlach laten zien door de humor en de oneliners.

“Ze balanceert op de rand van het uitkijkplatform , als een meeuw op een te dunne tak.”

Het mollenfeest is een verhaal waar je over nadenkt. Hoe sterk staat iemand in zijn schoenen als het om familie gaat? Want voor familie doe je alles? Of toch niet? Iedereen verwerkt een traumatische gebeurtenis op zijn eigen wijze, maar als er niet overgepraat wordt gaat dit een eigen leven leiden. Ik geef Het mollenfeest 4 1/2 ster