Het moment van de afrekening

Zaterdag, 3 februari, 2018

Geschreven door: Willem-Anton Hoogveld
Artikel door: Istvan Kops

Wordt hij gepakt voor zijn daden of niet?

[Recensie] Er zijn van die boeken waarvan de uitkomst eigenlijk van te voren al vaststaat en zonder de clue van het verhaal tevoren weg te geven wordt vanaf de eerste pagina’s van Het moment van de afrekening al vrij snel duidelijk dat het met het leven van de hoofdpersoon Willem Anton Hoogveld alleen maar bergafwaarts gaat. Willem is een homosexuele man die tijdens de economische hausse als vermogensbeheerder voor een bank werkt en het geld van rijke cliënten belegt. Dat gaat hem na een tijdje vervelen en hij besluit om een deel van het door hem beheerde geld achterover te sluizen. Een Robin Hood is hij niet, want al het geld komt alleen hemzelf ten goede. Als hij een advertentie voor een financieel congres voorbij ziet komen staat zijn leven op het punt te veranderen. Eén van de aangekondigde sprekers, Johan Veenstra, blijkt namelijk een bullebak uit zijn schooltijd die het leven van hem maar vooral dat van een klasgenoot op wie hij heimelijk verliefd was tot een hel heeft gemaakt. Voor zijn klasgenoot was het zelfs zo erg dat hij zelfmoord pleegde. Iets dat Willem kennelijk altijd is blijven achtervolgen, want hij zal niet rusten totdat hij de dood van zijn klasgenoot heeft gewroken. Na ampel beraad besluit hij Johan te vermoorden.

Wat de lezer ongetwijfeld direct op zal vallen is dat Willem Anton Hoogveld niet alleen de hoodpersoon van het boek is, maar ook als auteur op de kaft van het boek staat vermeld. Willem Anton Hoogveld is dan ook slechts een pseudoniem. De auteur van Het moment van afrekening houdt zich in het dagelijkse leven bezig met fraudebestrijding en weet dus wel het één en ander van de bankwereld af. Die kennis gebruikt hij vooral voor een hoofdstuk, waarin tamelijk specifiek uit de doeken wordt gedaan hoe de fraudepraktijken van zijn pseudoniem en hoofdpersoon Willem eruit zien. Voor de gemiddelde lezer is het echter niet bijster interessant en het heeft eigenlijk ook niet zo veel te maken met de rest van het verhaal.

Het moment van de afrekening komt langzaam op gang. Willem Anton Hoogveld doet in de eerste helft van het boek in een nogal zakelijke en kale stijl verslag van zijn leven als jonge adolescent tot de man van middelbare leeftijd die hij nu is. Dat doet hij overigens behoorlijk uitvoerig. Zelfs een whiplash als gevolg van een kopstaart botsing en het kwijtraken van een portemonnee met pasjes worden genoemd. Hierdoor voelt het boek aanvankelijk eerder als een feitenrelaas dan als een roman. Ondertussen komen allerlei thema’s als pesten, homosexualiteit en fraude in de bankwereld voorbij, maar die krijgen eigenlijk niet echt een verdere inhoudelijke uitwerking.

Naarmate de voorbereidingen op de moord concreter en serieuzer worden neemt de spanning gelukkig wél toe. Op een gegeven moment slaat de twijfel bij Willem toe, maar de lezer weet al lang wat er staat te gebeuren. De spanning zit hem dan ook voornamelijk in de vraag of en hoe Willem voor zijn daden ter verantwoording wordt geroepen. Het zwaard van Damocles hangt constant boven zijn hoofd en daarin zit uiteindelijk de grootste kracht van het boek. Willem Anton Hoogveld scoort vooral punten met zijn beklemmende beschrijving van hoe een mens totaal kan onttakelen. Het boek toont goed hoe schuldgevoelens en de angst om gepakt te worden iemands leven totaal kunnen ontwrichten en hoe wraakgevoelens weliswaar heel menselijk kunnen zijn, maar zelden tot iets heilzaams leiden. Met een wat strakkere redactie en minder overtollige informatie had de Het moment van de afrekening een veel beter boek kunnen zijn.