Het mysterie van de zwarte bloem– De geheime apotheek 2

Zaterdag, 12 maart, 2022

Geschreven door: Anna Ruhe, Claudia Carls
Artikel door: Demi Stein

Het verdwenen meteoorpoeder

[Recensie] Lucie heeft in deel één ontdekt dat er een magische apotheek onder hun huis zit. Hier worden magische geuren ontwikkeld waar sterke, maar ook gevaarlijke krachten in zitten. Lucie, haar buurjongen Mats en haar broertje Benno hebben de taak gekregen om de magische apotheek te beheren.

Op een dag verdwijnt echter het allerbelangrijkste ingrediënt: Het meteoorpoeder. Tijd voor een zoektocht naar de dief. Hiermee stranden ze in Utrecht, waar ze hulp krijgen van een meneer die allang niet meer in leven hoort te zijn. Zal het ze lukken om het meteoorpoeder terug te krijgen in de magische apotheek?

Verder bij waar we gebleven waren

Het verhaal start waar we gebleven waren. Er wordt daarbij een beetje teruggekeken op de avonturen van deel één en er heerst in het begin veel rust. Dit is prettig om weer even rustig in het verhaal te kunnen komen en maakt dat je goed kunt onthouden wat er in deel één gebeurd is. Dit is wel van belang, aangezien situaties in deel één verder behandeld gaan worden in dit deel van de serie.

Spanning en sensatie

Wanneer we weer een beetje op de hoogte zijn van wat er allemaal gebeurd is in deel één, wordt er langzaam toegewerkt naar het ‘probleem’ in deel twee, namelijk het verdwijnen van het meteoorpoeder. Wanneer er een vermoeden is wie er eventueel interesse zou kunnen hebben in het meteoorpoeder, begint de spanning ook al gelijk toe te nemen. De spanning en sensatie in dit verhaal beginnen een stukje eerder dan in deel één, maar dit is ook prettig, aangezien we nu wel weten wat de magische apotheek inhoudt.

Leuke personages

De personages zijn leuk beschreven en met name in het drietal zal de doelgroep herkenning vinden. Naast dat ze een mysterieus verhaal beleven, beleven ze ook realistische kind ’problemen’ waardoor het gemakkelijker is om je in te leven. De kinderen maken ook grapjes onderling en de relatie tussen Lucie en Mats wordt wat anders, ze lijken wat verliefd op elkaar te worden, wat een leuke ontwikkeling is.

Spanning tot het einde

Wanneer het drietal erachter komt wat er gaande is, wordt het enorm spannend. Ze willen het oplossen en ‘de magische apotheek redden’. Hierbij brengen ze zichzelf in gevaar door zonder volwassenen op pad te gaan, wat het extra spannend maakt. De spanning blijft in het verhaal hangen tot het einde, waarbij er weer langzaamaan volwassene in het verhaal verschijnen.

Anne Ruhe is geboren in Berlijn. Inmiddels heeft ze 15 titels op haar naam staan. Ze begon met schrijven na de geboorte van haar eerste zoon.

Prachtige illustraties

In het boek zijn ook een paar illustraties te vinden van Claudia Carls. Deze illustraties zijn in het zwart-wit en geven het verhaal nog een extra tintje magie. De illustraties geven de omgeving prachtig weer en zorgen ervoor dat je een goed beeld krijgt bij hoe de kinderen eruitzien, hoe de magische apotheek eruitziet en hoe bijvoorbeeld de geurpotjes eruitzien.

Het mysterie van de zwarte bloem is het tweede deel van de spannende en magische serie De magische apotheek. Het boek neemt je mee op een kleurrijk verteld avontuur, waarbij je het boek liever niet meer weglegt. Het is zeker een aanrader voor kinderen die van mysterie en spanning houden.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2

De stad van de verloren tijd

Het toernooi van de parfumeurs