Het nieuwe forest feast kookboek

Zaterdag, 30 maart, 2019

Geschreven door: Erin Gleeson
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een boek waar je in blijft bladeren en lezen

[Recensie] Erin Gleeson is een kunstenares en fotografe die in 2011 het drukke New York verruilde voor een huis in het bos in Californië omdat haar man werd benoemd tot rabbijn in Silicon Valley. Ze startte met haar blog The Forest Feast en nog geen drie jaar later kwam het eerste kookboek onder dezelfde naam uit. Inmiddels zijn we aan het derde boek toe. Het nieuwe forest feast kookboek staat boordevol simpele vegetarische menu’s voor een gezellig etentje met vrienden en familie.
De insteek van het boek is dat de gastvrouw en gastheer zelf net zo kunnen genieten van het eten als de gasten. Je kunt heel veel voorbereiden en de recepten zijn over het algemeen echt simpel maar toch bijzonder en fantasievol.

Naast de recepten krijg je een leidraad voor de bereiding, de volgorde, tips om een bijpassende drank te serveren (met ook het recept daarvan), suggesties voor tafelversieringen met bloemen en menukaartjes. Het zijn complete menu’s voor 6 tot 8 personen. We beginnen met een uitgebreide inleiding en tips hoe je dit boek moet gebruiken om je etentje tot een succes te maken. Vervolgens krijgen we de recepten verdeeld over de hoofdstukken Voorjaarsfeest, Wijn & kaasfeest, Saladebuffet, IJstheefeest, Zomerfeest, Brunch, Picknick, Zomerlunch, Herfstfeest, Cocktailparty, Vegan & glutenvrij etentje, Winterfeest, Feestdagen cocktailparty, Doordeweeks etentje en Feestbuffetten. Dit laatste hoofdstuk geeft een overzicht van verschillende buffetten en ideeën van wat je serveert op zo’n buffet maar bevat geen recepten.

Alle andere hoofdstukken bevatten een compleet menu, inclusief drankje en hapje vooraf, een salade, een bijgerecht, hoofdgerecht en een nagerecht. Erin Gleeson maakt een etentje graag makkelijk en serveert alles op grote schalen en zet die het liefst op een aparte tafel zodat iedereen zichzelf kan bedienen. Uiteraard kun je uit alle menu’s gerechten combineren al is het wel goed om op de seizoenen te letten. Het nieuwe forest feast kookboek staat vol met heerlijkheden als Vietnamese taco’s met linzen, komkommerwraps met pesto, crostini met flespompoen en geitenkaas, olijven in deeg, watermeloen-tomatensalade, pindakaas-ijscoupe met honing, gegrilde ananas met kaneelroom, shortbread met zwarte peper en bosbessensalade met pecannoten.

Behalve een lange rij van geweldige gerechten is het boek ook een feest van kleur en vrolijkheid. De fotografe en kunstenares in Erin Gleeson vragen iedere pagina om aandacht en die verdienen ze ten volle. Prachtige foto’s en leuke kleurrijke aquarellen sieren het boek. Nergens een saaie witte pagina. Zelfs geen hoekje. Ook de achtergronden zijn gevuld en iedere centimeter is benut. Het resultaat is een boek waar je in blijft bladeren en lezen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl