Het ontbijtbuffet

Vrijdag, 29 juni, 2018

Geschreven door: H.M. van den Brink
Artikel door: Karin de Leeuw

Tobben op vakantie

[Recensie] “Het begon er mee dat mijn vader een nieuwe auto kocht, en we begrepen niet waarom. Er was niets mis met onze witte Ford Cortina. Hij had stoelen van lichtblauw skaileer…Het was trouwens niet eens een nieuwe auto, de Volvo van grijs plaatstaal met zijn loensende koplampen en zijn kattenrug. Hij was tweedehands. Nieuw was het leven dat mijn vader er mee ging beginnen. Maar dat wisten we toen nog niet.”

Zo begint het laatste verhaal in de nieuwe bundel van H.M. van den Brink. Autofictie heet het. Achter in het boek geeft de schrijver aan dat dit verhaal niet alleen over een auto gaat, maar inderdaad ook sterk autobiografische fictie is. Het gaat over de vakantie waarin het huwelijk van zijn ouders strandde. Met nauwkeurig gekozen woorden schildert Van den Brink het drama van een gezin met drie kleine jongens dat strandt met autopech en de nacht doorbrengt in een dorpshotel in Duitsland. Het is het verhaal van de jongen die met zijn broertjes naar bed gebracht wordt door een moederlijke herbergierster en wegdroomt in een groot wit donzen dekbed. Het is een geluksgevoel dat een leven lang meegaat en contrasteert met de onveilige fase die het gezin vanaf die dag in gaat.

De andere twaalf verhalen in deze bundel zijn minder autobiografisch, maar het blijven alle vertellingen van een oudere jongere, of een jongere oudere, een man. De verhalen schommelen tussen komisch en dramatisch, soms geil, soms flirtend, soms ongemakkelijk.

Op vakantie gaan is een hachelijke onderneming. Uit de tredmolen van de dagelijkse sleur treden betekent terechtkomen in een niemandsland. Op dat breukvlak komen de kloven en dalen van het eigen leven aan de oppervlakte. Nieuwe ontmoetingen, gedroomde liefdes en natuurgeweld. Alles kan als catharsis dienen.

Van den Brink heeft eerder met zijn romans Over het water – een klassieker – en Dijk al aangegeven een verfijnd chroniqueur te zijn van stemmingen en menselijke interactie. In deze dertien verhalen doet hij dat weer, vaak met zelfspot en altijd met herkenbare, alledaagse gegevens als uitgangspunt. Het zijn verhalen die je lekker ontspannen, rustig moet lezen. Je moet je mee laten voeren door de verteller en het laten gebeuren. Kortom, ideale vakantieverhalen en daar hebben auteur en uitgever kennelijk op gegokt nu de vakantie voor veel Nederlanders voor de deur staat.

H.m. van den Brink is sinds enige tijd full time schrijver en dan zal de druk om te produceren hoog zijn. Een aantal van deze verhalen is al eens eerder verschenen. Ze zijn ook niet allemaal van dezelfde hoge kwaliteit, hoewel daarbij smaken kunnen verschillen.

Een verhaal dat ik zelf kon waarderen was Nieuws uit ons dorp. Het gaat over een mislukt dorpsfeest in een Frans gehucht bezien door de ogen van een Nederlands stel. Ze zijn de eigenaren van een vakantiewoning in het dorp. Het venijnige portret van de ambitieuze burgemeester is weliswaar niet van een enorme psychologische diepte, maar wel erg vermakelijk.

Kortom, een boek om mee op vakantie te nemen. Ook een boek om cadeau te geven, aan uw muziekleraar of aan de onderwijzer van uw kinderen of aan wie u ook maar een bedankje wilt uitdelen.

–-