Het overgave-experiment

Zondag, 28 februari, 2021

Geschreven door: Michael A. Singer
Artikel door: Piet Halma

Leven vanuit grenzeloos vertrouwen

[Recensie] Loslaten en vertrouwen op de stroom van het leven. Dat is wat de Amerikaanse schrijver Michael A. Singer wil uitstralen met zijn in 2015 opgetekende levensverhaal The Surrender experiment. Vijf jaar na dato verscheen het in een Nederlandse vertaling onder de titel Het overgave-experiment.

Voor Singer van wal steekt geeft hij een (winst)waarschuwing: “Laat ik even heel duidelijk zijn: dit soort overgave betekent niet dat je leeft zonder je wil te gebruiken”.

Singer beschrijft een periode van veertig jaar van zijn leven over “wat er gebeurt wanneer je bij het gebruiken van je wil je laat leiden door wat het leven zelf doet en niet door wat ik wilde dat het leven zou doen”.

Kortom: Singer heeft ervaren dat je verrassende resultaten bereikt “als je bereid bent je af te stemmen op de op de natuurlijke krachten die ons omringen”.

Dans Magazine

Michael Singer is niet zomaar iemand. Als briljant student gaat hij vooral zijn eigen weg en ontdekt via zelfhulpgroepen over zen-meditatie wat het is om wat hij noemt ‘spiritueel te ontwaken’. Het universum is wat hem leidt; hij vervalt vervolgens in de een na de andere verbazing. Aanvankelijk leiden ze tot het opstarten tot een spiritueel centrum, The Temple of the Universe, waar verschillende oosterse goeroes hun opwachting maken, tot een zelfs voor Amerikaanse begrippen buitengewoon succesvol bedrijf in software voor boekhoudprogramma’s.

Voor Singer is het een van de belangrijkste ontdekkingen dat hij zijn eigen gedachten en inzichten kan observeren in plaats van erin verstrikt te raken. Door dagelijks twee keer te mediteren en je op één ding tegelijk te concentreren brengt hij zijn gedachten tot rust. Ga zitten op een rustige plek en herhaal het woord Mu is wat hij zijn lezers aanreikt.

In 56 redelijk korte en overzichtelijke hoofdstukken passeren al zijn levensgebeurtenissen in chronologische volgorde de revue. Heel Amerikaans en puur vanuit zichzelf geschreven, zonder opzichtelijk te zeggen hoe de ander moet denken en doen. Maar tegen het einde, als je alweer een onverwachte en bijna niet meer te geloven ervaring krijgt voorgeschoteld, komt er een kink in de kabel en wordt het lezen ook weer leuk.

Singer krijgt te maken met een forse tegenslag. Hij heeft dan intussen een bedrijf dat vele miljoenen waard is geworden, en een partner en kinderen (waar hij overigens geen woord aan wijdt) als hij door de FBI wordt beschuldigd van fraude.

Zeven jaar, vele rechtszittingen en talloze advocaten verder wordt Singer ontslagen van rechtsvervolging. Gewoon omdat er geen enkel bewijs gevonden kon worden. In dergelijke moeilijke tijden, zo laat de schrijver de lezer weten is het niet alleen belangrijk om niet op te geven, maar tegen je problemen te vechten met alle middelen die nodig zijn, totdat je erin slaagt ze te overwinnen. Hij besluit te stoppen met zijn bedrijf om zich voortaan helemaal te wijden aan zijn spiritueel centrum en het schrijven boeken.

Zijn eerste boek Geluk zonder voorwaarden (2019) (originele titel The Untethered Soul) werd een internationale bestseller. Het overgave-experiment bouwt voort op deze uitgave.

Een feelgood boek dat lekker wegleest, maar voor de wat nuchtere lezer nauwelijks navolgbaar.

Voor het eerst verschenen op De leesclub van Alles