Het Paleis The Palace

Donderdag, 11 augustus, 2022

Geschreven door: Alice Taatgen, Arjan Benning, Polina Gladkova
Artikel door: Evert van der Veen

Kenmerkend Amsterdams en nationaal gebouw

[Recensie] Oorspronkelijk werd het Koninklijk Paleis in Amsterdam gebouwd als stadhuis voor Amsterdam maar sinds ruim 200 jaar heeft het door toedoen van een Franse koning een andere functie gekregen en sindsdien kennen we dit gebouw dan ook als het Koninklijk Paleis op de Dam.

Het trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers maar in dit boek waan je je er één dag helemaal alleen. Het boek is duidelijk opgezet voor een internationale markt want de teksten zijn in het Nederlands en in het Engels. Ook zijn er gedichten van P.C. Hooft opgenomen.

Paginagrote foto’s tonen kenmerkende of onopvallende en niet direct voor de hand liggende details zoal het koord van een gordijn, details van het plafond, de lambrisering en ramen. Deze details weerspiegelen de elegante stijl van het paleis en zijn buitengewoon sfeervol door de vaak diffuse lichtinval. Opvallend is de rust en leegte die er van de foto’s uitgaat. Uiteraard zijn er in het boek ook foto’s die totale ruimten in beeld brengen en daardoor goede overzichten van het interieur bieden. Hier ligt in dit boek de nadruk op. Bijzonder zijn de foto’s waar je door een raam naar buiten krijgt. Het exterieur krijgt niet zoveel nadruk, het is vooral het fraaie interieur dat in dit boek wordt belicht.

Het toenmalige stadhuis is een ontwerp van Jacob van Campen en in 1648 werd de eerste steen gelegd. Er zijn maar liefst 13.659 palen van 12 meter lengte voor de fundering gebruikt en de bouw duurde 20 jaar. Het bouwmateriaal werd via de Amsterdamse haven uit Duitsland, Italië, Zweden, België, Schotland en Engeland aangevoerd.

De bouwstijl is in het Hollands classicisme volgens Griekse en Romeinse stijl waarin de symmetrie opvalt. Het uiterlijk heeft van een klassieke tempel. In de kunst aan de wanden worden verhalen uit de oudheid en de bijbel verteld. Ook hangen er familieportretten van de Oranjes. Opvallend is het schilderij dat het administratiesysteem van de thesauriers laat zien. Niet alle schilderijen worden overigens verklaard evenals de inscriptie op de vloer. De vloer in de Burgerzaal heeft de grootste wereldkaarten ter wereld met een doorsnede van 6 meter naar een ontwerp van de kaartenmaker Joan Blaeu.

Het oorspronkelijke stadhuis werd door koning Lodewijk Napoleon tijdens de Franse bezetting tot woonpaleis verbouwd en heringericht wat betreft kleur en meubilair in de empirestijl. Koning Willem I kreeg het gebouw van de gemeente Amsterdam als woonpaleis aangeboden. Momenteel doet het Koninklijk Paleis dienst bij de inhuldiging van een nieuwe koning(in) en als ontvangstpaleis bij grote evenementen, staatsbezoeken. Ook vinden er diners, symposia, tentoonstellingen en prijsuitreikingen plaats.

In 1936 vond een restauratie met groot onderhoud plaats waarbij de napoleontische interieurs werden verwijderd. In de oorlog was het een uitvalsbasis voor het verzet en zaten er onderduikers.

Dit voornaam uitgegeven boek neemt je echt mee door het paleis dat Constantijn Huijgens het achtste wereldwonder noemde in zijn wijdingsgedicht ‘Geluck aan de E.E. Heeren Regeerders van Amstelredam in haar Nieuwe Stadthuuys 1660’. Het gedicht is afgebeeld in de kamer van de burgemeester.

Dit boek is een waardige impressie van dit karakteristieke voorname gebouw.