Het reboundeffect

Dinsdag, 31 mei, 2022

Geschreven door: Eve Hazel
Artikel door: Jeannie Bertens

Onverwacht geluk

[Recensie] Tess Vermeer is vijftien jaar en zit in VWO-4, haar ouders zijn gescheiden en Tess woont bij haar moeder in Haarlem. Ze is een veelbelovende basketbalster en verovert met het Nederlandse team onder zestien jaar zelfs de Europese titel. Maar die zomer gaat er iets helemaal mis, iets dat haar hele leven verandert en maakt dat ze naar haar vader in Friesland vlucht. Ze laat alles achter zich, de school, het basketbal en natuurlijk ook haar vrienden; zelfs haar allerbeste vriend Daan.

Twaalf jaar later vinden we Tess nog steeds in Friesland, ze heeft haar leven weer op de rit. Ze heeft een tijdje bij haar vader en zijn vrouw Mieke gewoond maar nu woont ze samen met haar beste vriendin Nicole, die net als zij een alleenstaande ouder is. Tess werkt bij haar vader en is begonnen aan een deeltijdstudie psychologie. Tot ze op een dag, totaal onverwacht, Daan tegen het lijf loopt. Hij blijkt inmiddels in het Nederlands team te spelen. De twee hebben veel bij te praten…

Eve Hazel heeft een leuk en vlot verhaal geschreven waarin basketbal een belangrijke rol speelt. Eronder zit een heel thema verwerkt dat je niet zo vaak meemaakt in een echte feelgood, want dat is Het reboundeffect ook. Tess is een aantrekkelijke jonge vrouw geworden, het ontbreekt haar niet aan mannelijke belangstelling. Toch staat ze niet echt open voor een serieuze relatie, ze vindt het wel best zo. Op vijftienjarige leeftijd heeft ze ingrijpende keuzes gemaakt, het heeft haar heel veel verdriet gekost maar uiteindelijk ook heel veel moois gebracht.

Behalve een fijne feelgood is Het reboundeffect ook een heel sportief verhaal. De belangrijkste personages spelen basketbal of hebben dat gedaan. Een sport die in Nederland niet zo heel groot is en wanneer je de drive hebt om daarin goed te presteren, moeten er offers worden gebracht. Heel veel trainen, gezond eten en leven en voor een carrière in het buitenland is een vaste relatie niet heel handig. De keerzijde van topsport is meestal niet mooi.

Schrijven Magazine

Ik heb genoten van Het reboundeffect, een verfrissend verhaal dat vlot wegleest. Het wordt vanuit het perspectief van Tess verteld. Soms twaalf jaar geleden, een enkele keer acht jaar geleden en vaak in het nu. Langzamerhand wordt duidelijk wat er twaalf jaar geleden is gebeurd en waarom Tess toen zulke ingrijpende keuzes heeft gemaakt. Een mooi thema (ivm spoilers benoem ik het niet verder), prima uitgewerkt, vier sterren.