Het regent zonnestralen

Dinsdag, 17 mei, 2022

Geschreven door: Fien Vermeulen, Sabine Brusse
Artikel door: Hanneke van de Water

Dicht bij de dood

[Recensie] Het grote publiek kent Fien Vermeulen als presentator en deelnemer aan het telvisieprogramma Expeditie Robinson. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat Fien op haar 21e de diagnose kanker kreeg. Het zette haar leven op zijn kop. Over die periode in haar leven en de wijze waarop ze met haar ziekte omging, schreef ze Het regent zonnestralen.

Fien kwam heel dicht bij de dood en dat had zijn weerslag op haar leven ‘na de kanker’. Ze ontdekte dat je een levensbedreigende ziekte nooit alleen krijgt en dat het bovendien nooit echt overgaat, zelfs niet wanneer je weer gezond bent verklaard.

Het regent zonnestralen kenmerkt zich vooral door de verregaande eerlijkheid van de auteur. Niets laat zij ongezegd. Op openhartige wijze schrijft zij over haar ziekte, het verlies van haar haar, poepen, kotsen en soms… betere dagen. Over liefde en vriendschap, haar carrière en het feit dat ze plotseling een BN’er was. Over strijd en tranen, moedeloosheid en opkrabbelen, op je bek gaan en weer opkrabbelen.

Vindt ze zichzelf heldhaftig? Nee zeker niet. Wat ze wél vindt… simpelweg dat het leven het allemaal waard is.

“Schuldgevoel. Meteen. Het overvalt me als een reeks gedachten die ik niet kan stopzetten. Ik had beter naar mezelf moeten luisteren. Ergens diep van binnen wist ik dat het niet oké was. Dat mijn lijf al een tijd iets tegen me wilde zeggen. Hoe kan ik nou al die keren, zelfs vijf minuten geleden nog, ‘niks aan de hand’ geloofd hebben, terwijl ik me zo ziek voelde? Is het dom dat ik al die artsen meer vertrouwd heb dan mijn eigen lijf?”

Waar Fien vooral ook aandacht voor vraagt in haar boek, is de periode ‘na de kanker’. Wanneer de hele wereld vindt dat het ‘achter de rug is’. Dat je dankbaar moet zijn dat je weer ‘beter’ bent. Alleen is dat niet zo simpel als het lijkt. Je hebt tenslotte de dood in de ogen gekeken en die ervaring leg je niet simpelweg op de plank om vrolijk weer door te gaan. Ook nadat je genezen bent verklaard, heb je nog enorm veel te verwerken. De kanker is dan wellicht uit je lijf, maar nog niet uit je ‘zijn’.

Dat en nog veel meer weet Fien op geweldige wijze in woorden te vatten. Zó eerlijk, zo nietsontziend en met zoveel humor! Het regent zonnestralen onderscheidt zich van menig ander boek over dit onderwerp door de pure wijze waarop de auteur dit alles benadert. Ze neemt geen blad voor de mond en verpakt niets. Het is zoals het is en daardoor zó herkenbaar voor andere mensen met kanker en hun naasten. Maar ook voor mensen in de zorg en instanties als inloophuizen.

Kortom, een bijzonder eerlijk en indrukwekkend boek. Juist doordat de auteur zich niet bedient van ‘omtrekkende bewegingen’ en/of een overdosis drama, maakt dat haar verhaal zo binnenkomt.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi