Het sleutelkruid

Zaterdag, 6 maart, 2021

Geschreven door: Paul Biegel, Linde Faas
Artikel door: Katelijne van Alem

“boem boem bijn, wij zingen voor koning Mansolein”

De auteur

[Recensie] Paul Biegel is auteur van meer dan 60 boeken. Paul is meesterverteller van de Lage Landen. Zijn eerste boek, De gouden gitaar, werd gepubliceerd in 1962. Drie jaar later groeide hij met de publicatie van Het sleutelkruid, uitgeroepen tot Kinderboek van het jaar, binnen korte tijd uit tot een van de bekendste kinderboekenschrijvers van Nederland. In totaal schreef Biegel meer dan 50 boeken, doorgaans uitgegeven bij Uitgeverij Holland. Zijn werk, waarvan hij De tuinen van Dorr en De soldatenmaker tot zijn eigen favorieten rekende, is vertaald in het Engels, Frans, Duits, Deens, Zweeds, Welsh, Afrikaans, Japans, Turks, Grieks en Spaans. In 1999 werd de schrijver uitgeroepen tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Het sleutelkruid werd genomineerd voor de Griffel der Griffels, voor het mooiste Nederlandse jeugdboek aller tijden.

De illustrator

Linde Faas studeerde cum laude af aan de kunstacademie van Breda. Ze werkt als animator van tekenfilms en als kunstenares, en internationaal als illustrator. Voor Lemniscaat illustreerde ze onder meer de boeken van Pieter Koolwijk over Vlo en Stiekel, Prutje en Gozert, en de non-fictietitels Colafonteinen en spetterende verfbommen en Spuitende slagaders en overstromende fonteinen met Jesse Goossens. Na haar prentenboekendebuut Ik neem je mee verscheen in 2019 De jongen en de walvis.

Verhaal

Koning Mansolein regeert vanuit zijn koperen burcht al meer dan duizend jaar over alle dieren, draken en dwergern. Maar nu is hij oud en zijn hart tikt als een scheefstaande klok. Om zijn leven te redden gaat de wonderdokter op zoek naar het zeldzame sleutelkruid. Het is een lange en gevaarlijke zoektocht en om te zorgen dat het hart van koning Mansolein blijft kloppen tot de dokter terug is, heeft de koning elke dag een spannend verhaal nodig. Een voor een komen de dieren uit zijn koninkrijk naar de burcht en vertellen hun mooiste sprookje. Zal de wonderdokter op tijd terug zijn?

Verhalen

In dit boek komen de diverse dieren verhalen vertellen. Misschien kun jij ook een verhaal verzinnen en deze vertellen, tekenen of opschrijven! Leuk om het vervolgens te laten zien of voor te lezen!

Vormgeving

Wat een mooie, warme illusatraties bij dit prachtige klassieke verhaal. De sfeer wordt mooi weergegeven, een perfecte aanvulling op het verhaal. De verhalen zijn spannend en zeer geschikt om voor te lezen. Bijvoorbeeld voor het slapengaan is het prima om steeds een hoofdstuk voor te kunnen lezen. De verhalen staan op zichzelf, maar hebben een structuur door de hoofdlijn in het boek. De spanning blijft er goed in zitten, waardoor je iedere dag graag een stukje verder wilt lezen. De kaft is stevig en bevat ook een magische illustratie. Een aanrader!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles