Het spook in Teylers huis

Zaterdag, 20 november, 2021

Geschreven door: Jan Paul Schutten, Marloes de Vries
Artikel door: Rita Pontororing

Het gedachtegoed van Pieter Teyler in een kinderboek!

[Recensie] Zittend op een stoel, Pieter Teyler, een stevige witte kat, dat is te zien op de cover van Het spook in Teylers huis. Dat maakt nieuwgierig. Wat zou er spoken of wie zijn de spoken? Wie is die man? Wat heeft hij rare kleren aan? Waar kijken de kat en de man naar?

Bij het openslaan van het boek, de bladzijde onder de titel, rent de kat achter een muis aan. Dezelfde man is te zien met een lange verrekijker. En er staat een veer op zijn tafel. Daarnaast nog een tafel met iets erop. Wat zou dat zijn? De nieuwsgierigheid van kinderen kan nu gewekt worden voor Pieter Teyler. Het spook kan even naar de achtergrond geschoven worden. Immers in de titel komt een spook voor en daar wordt bladzijden lang niet over gesproken.

Een inleidend gesprek op deze wijze kan veel vragen oproepen. Dat past in de sfeer van Pieter Teyler. Een vermogend man die met zijn geld goede doelen steunde. Kunst en wetenschap vond Teyler belangrijk. Hij wilde dit graag na zijn dood voortzetten en dat moet natuurlijk geregeld worden. Tijdens het gesprek over wat er allemaal geregeld moet worden, horen de mensen geluiden. “Zou het een spook zijn?” Daar komt Pieter aan het slot van het boek achter.

Het spook in Teylers huis wordt aanbevolen voor 3+. Het verhaal over het spook in huis komt pas halverwege het boekje. Voor deze jonge kinderen spelen de illustraties een rol, de tekst is nog te moeilijk voor hen.

Heaven

Voor nieuwsgierige kinderen vanaf een jaar of 6 kan dit boekje heel interessant zijn. In de tekeningen van Marloes de Vries met name aan de kleding van de personages zien kinderen dat het verhaal speelt in een andere tijd. En er staan prikkelende uitspraken in. “Kunstenaars maakten de wereld mooier met prachtige tekeningen en schilderijen”. Anno 2021 met zoveel discussie over het belang van Kunst is dit een prachtig aanknopingspunt om ook met jonge kinderen hierover te praten.

Een andere pakkende uitspraak die volgt op de uitspraak over kunstenaars: “Net als wetenschappers”. Pieter wil zijn wensen waarmaken; hoe? Dat wordt in dit dunne maar inhoudelijk interessante boekje verteld. Eveneens een onderwerp waar met kinderen over gepraat kan worden. Wat is wetenschap en is wetenschap belangrijk? Waarom vind je wetenschap belangrijk? Of waarom vind je wetenschap niet belangrijk? Het Teylers museum in Haarlem is een museum voor wetenschap en kunst. De essentie heeft Jan Paul Schutten goed neergezet. Heel toegankelijk en uitnodigend om met kinderen over te praten.

Schutten heeft eerder twee kinderkunstboeken Marten en Oopjen maken zich mooi en Het meisje met de gouden jurk geschreven, in samenwerking met het Rijksmuseum. Twee kinderkunstboeken om kinderen kennis te laten maken met Rembrandt. Het meisje in de gouden jurk is het meisje dat op de Nachtwacht uitgebeeld staat.

Het spook in Teylers huis besteedt aandacht aan ‘Kunst en Wetenschap’ in het Teylers museum.  En is geschreven ter gelegenheid van de opening bij Teylers museum in Haarlem van Pieter Teylers huis in december 2021.

Het spokenverhaal doet wat geforceerd aan, is ook wel een bewijs dat al vind je wetenschap heel belangrijk  je toch af en toe kunt twijfelen, zoals Pieter. Het is wel zo dat kinderen die goed meekijken al zelf een verklaring vinden voor een deel van het spokenverhaal. Het mysterie zoals op de laatste bladzijde wordt verteld.

Een leuk boekje om met kinderen over het gedachtegoed van Pieter Teyler te praten. Een totaal andere invalshoek voor een kinderboek.

Op naar het Pieter Teylers huis.