Het tijdelijke leven

Vrijdag, 20 april, 2018

Geschreven door: Eric Wasserman
Artikel door: Elaine Buis

Recente verhalenbundels

[Signalering] Twee boeken die mooie bezinnende verhalen bevatten. In het eerste boek Het tijdelijke leven van Eric Wasserman proberen gewone mensen een schijnbaar succesvol leven te lijden. Dit is echter maar schijn, achter gesloten deuren zijn deze mensen verre van volmaakt, van minnaressen tot drugsproblemen, al hun problemen zijn naar eigen zeggen ’tijdelijk’. Wassermans personages zijn daarmee menselijker dan hen lief is en worden door de auteur meedogenloos uitgekleed en aan de lezer getoond, met al hun rituelen en afwijkingen, in al hun naakte kwetsbaarheid. Tegelijk geven de intieme inkijkjes in andermans besognes juist blijk van belangstelling, van nieuwsgierigheid naar de medemens, om aan de weet te komen wat ons mensen voortdrijft in het leven, het tijdelijke leven.

In een ander boek Een plaats voor mooie gevoelens is dit juist andersom. Han Kuik bundelt enkele verhalen die hij door de jaren geschreven heeft. Deze verhalen gaan over bepaalde momenten waarbij Kuik getroffen werd door een gevoel van volmaaktheid. Bijvoorbeeld wanneer hij de wonderen in de natuur aanschouwt of een heel bijzonder gesprek had. Han Kuik zou willen, dat er een plaats was waar deze mooie gevoelens naar toe zouden gaan om er vervolgens altijd te blijven. In dit boek bundelt hij columns, beschouwingen en gedichten die hij schreef, wanneer hij weer iets tegenkwam wat hem raakte, inspireerde of een mooi of goed gevoel gaf. Hij schrijft over onderwerpen rangerend van biochemie tot Sinterklaas. Het is een mix van milde satire, filosofische beschouwingen, taaldingetjes, hartenkreten, psychologische inzichten, romantische bevliegingen, en een aantal haarscherpe politiek-maatschappelijke observaties.

Voor het eerst verschenen op de Leesclub van Alles

Ons Amsterdam