Het van Gogh-mysterie

Zaterdag, 27 mei, 2023

Geschreven door: Deron Hicks
Artikel door: Demi Stein

Een spannend boek voor kunstliefhebbers

[Recensie] Wil je kinderen op een hele leuke manier iets over kunst leren? Dan is Het van Gogh-mysterie zeker een aanrader. Via een spannend avontuur over kunstdiefstal wordt je door middel van QR codes geleid naar de website van Uitgeverij de Fontein, waarop je meer informatie vindt over het kunstvoorwerp of schilderij waar je op de betreffende bladzijde over las. Door deze slimme ontwikkeling zijn kinderen dus zowel bezig met het lezen van een spannend boek, als hun kennis op kunstgebied aan het verbreden.

Geheugenverlies
Het van Gogh-mysterie is het eerste deel in de Kunstbende-serie van Deron Hicks. In dit eerste deel lezen we over een jongen die alleen in een museum zit. Hij kan zich niets herinneren – niet wie hij is, waar hij vandaan komt, of waarom hij uitzonderlijk veel van kunst weet. Hij weet zelfs zijn eigen naam niet.

De politie brengt hem tijdelijk onder bij een opvanggezin, waar hij Camille leert kennen. Al snel komen ze erachter dat er gevaarlijke mensen achter de jongen aan zitten, maar waarom is onduidelijk. Camille en de jongen gaan de uitdaging aan om te ontdekken wat het verleden van de jongen is en te onderzoeken wat de gevaarlijke mensen van hem willen. Dit gaat echter niet zonder gevaar voor eigen leven.

Opbouw
Hicks heeft met Het van Gogh-mysterie een spannend verhaal geschreven dat erg goed opgebouwd wordt. Je weet als lezer eigenlijk net zo weinig als de jongen die zijn geheugen kwijt is. Langzaam vergaar je dus steeds meer informatie. Het is een boek dat kinderen mee laat denken over wat er nu precies gebeurd kan zijn, waardoor het lastig weg te leggen is. Daarnaast zit er een mooie vriendschapsontwikkeling in verwerkt en bevat het interessante wendingen waardoor het verhaal zeer vermakelijk is.

Het boek speelt zich gedeeltelijk af in het museum waar de jongen eerder in zijn eentje gevonden werd. Het bevat spannende scènes waarbij kunstdiefstal centraal staat, maar waar ook de waarde van kunst en schilderijen aan bod komt. Kortom, het is een spannend, maar ook leerzaam jeugdboek dat uitermate geschikt is voor zowel kleine detectives als kinderen met interesse in kunst.

Leesfragment

Het Van Gogh-mysterie. Kunstbende 1 (10+)

Het Van Gogh-mysterie